El Mobile World Congress (MWC) acaba de tancar les seves portes, després de quatre dies en els quals Barcelona es va convertir a la capital del món de la mobilitat. Segons xifres de l’organització, 67.000 visitants de 205 països van visitar l’esdeveniment. Les companyies del sector s’han llançat a conquistar titulars amb un devessall de novetats. Resumint, aquests són els punts claus del que ens ha deixat el Mobile.

1. Nokia ha tornat per la porta gran. Nokia tornava al Mobile World Congress (MWC) després d’uns quants anys d’absència en l’esdeveniment. La finlandesa portava els fruits del primer anys de l’acord amb Microsoft, un anunci que havia deixat en estat de xoc al mercat quan es va comunicar. La companyia ha anunciat novetats en la família Lumia, ha presentat el telèfon amb la càmera més potent del mercat i ha aconseguit acaparar titulars. En l’última jornada es va portar el premi Millor Terminal, Dispositiu o Tablet del Mobile World Congress 2012 amb el Nokia 808 PureView, el terminal amb una càmera de 41 píxels.

2. Telefónica, titular després de titular. És el que té jugar a casa: tothom està pendent de tu. Telefónica va anunciar durant el MWC la seva aliança amb Mozilla per impulsar els fruits de Boot to Gecko però sobretot va anunciar al marge del Mobile que elimina les subvencions de terminals, creant un petit terratrèmol en mitjans, indústria i consumidors.

3. Dubta algú del poder de les aplicacions? Les aplicacions tenen el seu propi espai en el Mobile World Congress (MWC), el app planet. El fundador de Foursquare va ser un dels alts directius que va estar en la fira (i que la tuiteó compulsivament) i durant el Mobile es van presentar nombroses novetats relacionades amb el món app. Novetats de producte, canvis en algunes d’elles (Foursquare abandona Google Maps per integrar els mapes de OpenStreetMap) i tendències de mercat es van convertir en els grans temes de treball.

4. Android. Alguns eren els que esperaven que Windows Mobile fos el sistema operatiu rei de la present edició del Mobile World Congress. Acaba d’arribar al mercat amb força, Microsoft està fent un intens esforç de màrqueting i era d’esperar que els llançaments de terminals amb la seva SOTA mòbil acaparessin titulars. Però Android ha estat un any més el protagonista de la fira,amb un devessall de droides verds i amb una demostració pràctica i numèrica del seu poder.

5. El social segueix estant de moda. No, Facebook no era una febre passatgera. No, les xarxes socials no són un passatemps. Quedava algú per assumir aquestes conclusions? El MWC ha donat a un dels alts directius de Facebook un altovoz via keynote, ha concentrat a alguns directius del sector i ha demostrat la puixança social com a element determinant de negoci. Arriba l’hora del SoLoMo: la barreja entre el social, la geolocalización i el mòbil.

6. Més i més smartphones. Malgrat l’auge de les tabletas, els smartphones no perden manxa. La fira va acollir la presentació de diversos telèfons intel·ligents i ha assistit a la confirmació dels híbrids entre smartphones i tablets (més grans que els primers, més petits que els segons). Diverses iniciatives (com Boot to Gecko) i diverses declaracions de directius de telecos i fabricants apunten a un imminent esforç per llançar terminals intel·ligents més barats i seduir així als consumidors dels països emergents. El MWC ha estat també la confirmació de la volta del llapis, que els tàctils havien condemnat a l’ostracisme.

7. El món del Mobile no és un món apart (per molt que els pesi). La llengua franca del Mobile World Congress és l’anglès. Parlar durant totes les hores que dura l’esdeveniment en aquest idioma ja genera una certa sensació d’estar en un altre lloc. Sumant els controls de passaport que es realitzen en la porta (l’entrada més barata costa més de 600 euros i les acreditacions de premsa requereixen enviar un dossier previ que demostri que efectivament s’escriu de forma habitual sobre l’univers mobilitat), qualsevol pot acabar per pensar que està en un lloc diferent. Però el Mobile se celebra a Barcelona i les coses que passen a Barcelona afecten al congrés, els agradi o no. Si en anys precedents l’entrada de la Fira acollia manifestacions contra les antenes de telefonia i estranyes perfomances relacionades amb la indústria, en est les protestes d’estudiants que sacsegen el país en els últims dies i les amenaces de vagues en transports públics van afectar a l’esdeveniment.

8. 4G. Varis van ser els anuncis relacionats amb el 4G que s’han realitzat durant la fira, demostrant que ha arribat no només per quedar-se sinó per fer-se amb el mercat en breu. Les operadores s’han compromès a desplegar xarxes per a la propera generació de telefonia mòbil.

9. NFC. Visa ha presentat el seu sistema de pagament amb el mòbil (que viurà el seu gran desplegament durant els Jocs Olímpics de Londres), La Caixa, Indra i Telefónica van presentar el desplegament d’un projecte de pagament contactless a Barcelona i el Santander i Vodafone han fet el propi amb un sistema a Múrcia. El NFC està començant a deixar de ser una tecnologia de futur que no acaba de quallar. Serà est l’any del pagament sense contacte?

10. La consagració dels fabricants xinesos. Els fabricants xinesos fan esforços per sacsejar tòpics i assentar les seves posicions com a grans players del mercat. Els seus competidors no hauria de perdre’ls de vista. Al MWC han arribat amb artilleria, com el primer tablet de 10 polzades del mercat.

I el bonus track… Com és habitual, el Mobile va estar ple de reclams divertits i poc seriosos que van trencar el toc gris que s’espera d’una fira només per a professionals. El tobogan de Android, una màquina expenedora de premis o la carrera per aconseguir tots els pins de Android es conviertieron en alguns dels elements divertits del MWC.

 

Font: notícia de www.ticbeat.com 02/03/2012

Fotografia: cartell GSMA2012