La creativitat, la internacionalització i la capacitat d’adaptar el model de negoci al context són les receptes implantades per empreses ibèriques com Ambitum,Isoco, Ideateca o ABBiotics per sortir de la crisi.

La innovació s’ha convertit en la recepta més recomanada per superarconéxito la crisi. Encara que apostar per la creativitat i per idees noves sembla només a l’abast de grans multinacionals, les petites i mitges empreses espanyoles estan decidides a no perdre el tren de la innovació i aprofitar les oportunitats que també sorgeixen en els escenaris més adversos. Signatures com Isoco, 737 Shaker, AB Biotics, Bubok o Madpixel són només alguns exemples de companyies espanyoles que han sabut treure-li el màxim partit a les idees dels seus fundadors, que no temen competir amb grans multinacionals o viatjar fins a SiliconValley.

Isoco demana finançament al MAB:  ha planejat iniciar aquest any la seva internacionalització. Per pagar aquesta aventura,
que suposarà el desembarcament de la signatura de programari paraempresas en dotze països fins a 2014, Isoco prepara ja la seva propera sortida a borsa, al Mercat Alternatiu Borsari (MAB).La companyia donostiarra Ibercom també sortirà al MAB aquest any per finançar la seva reconversió en una operadora 3G.

Ambitum o com reinventar-se: David Infant,un professional amb dilatada experiència en el sector immobiliari, va decidir crear Ambitum fa dos añs. En mitg d’una crisi sense precedents, que ha portat al tancament a una infinitat de companyies, aquest jove emprenedor va decidir seguir apostant per crear un nou projecte immobiliari,encara que amb un enfocament nou: oferir un servei integral que va des de trobar el pis fins a comprar els mobles al seu client. Un personal shopper immobiliari.

Ideateca, rumb a SiliconValley: l’emprendedor Eneko Knörr està darrere de Ideateca,una empresa que desenvolupa videojocs per a mòbils des de Bilbao.Ara,dóna el salt a SiliconValley.Segueix així el pas d’altres companyies espanyoles,com Madpixel,premio Pime d’EXPANSIÓN en 2010,que ha creat a Califòrnia la filial The Mad Video,o Anboto, una signatura que també té la seva seu a Bilbao i que ja ha obert oficines a EUA, Regne Unit, Mèxic i Xile.

737 Shaker, sèries d’animació a la conquesta del món: la sèrie preescolar Jelly Jamm és una producció de 737 Shakerysurama inversora,Vodka Cabdal, i està coproducida per RTVE, Bandai i Big Picture. La sèrie es va estrenar a la tardor i ja s’emet en més de 150 països i en 18 idiomes.737 Shaker té les seves seus a Madrid i a Segòvia, i avui empra a 80 persones.Va ser fundada en 2008 per referents com Víctor López, ex director general de Zinkia, el grup que va crear la archiconocida sèrie infantil Pocoyó.

Biomar i AB Biotics, biotecnologia ‘made in Spain’: les biotecnològiques a Espanya han construït un fort teixit empresarial format per pimes que lideren a nivell mundial les investigacions en alguns de les seves campos.Un exemple és Biomar,una companyia que compta amb la major
biblioteca del món de microorganismes marins i que s’utilitzen, entre altres coses,per al desenvolupament de nous fàrmacs. ABBiotics, que cotitza en el MAB, ja compta amb diversos productes propis al mercat.

Bubok, originalitat en un sector antic: l’emprenedor Ángel María Herrera va crear en 2007 Bubok,unsistema de publicació online amb impressió digital sotademanda amb el qual fa un volt de rosca al negoci editorial, perjudicat per la pirateria. Bubok ja factura un milió d’euros
a l’any i ha donat el salt a l’exterior amb el llançament de noves plataformes a Noruega, Suècia i Regne Unit.

Bitoon es fixa al mercat asiàtic: Bitoon, un petit estudi de videojocs, ha tancat un acord amb la signatura asiàtica Sofstar Entertainment, que cotitza en la Borsa de Taiwan, per publicar el seu primer joc online, BasketDudes, en aquest territori,a més d’Hong Kong i Macau. I és que Àsia
s’està convertint en un mercat interessant de productes com els videojocs i els béns virtuals. Gigigo també prova sort a la zona, a través de la seva filial de jocs per a mòbils Yubi Games.

Territori Creatiu i el seu nou gran soci: Territori Creatiu és una signatura nascuda en 1997,abans de l’explosió de la bombolla punt com.En 2009, es va reestructurar i es va reconvertir en una signatura dedicada exclusivament al màrqueting en xarxes socials. El seu últim gran pas a davant és un acord de col·laboració subscrit amb PwC per treballar en projectes amb en companyies del sector d’automoció i del de productes industrials a Espanya.

Font: notícia diario Expansión 31/01/2012
Fotografia: www.abbiotics.com