També el tren d’alta velocitat es produeix ràpidament. Si més no, algunes de les peces que conformen els seus vagons i que han estat desenvolupades per l’empresa del Parc Tecnològic del Vallès, Ascamm, per encàrrec d’ALTE TRANSPORTATION, utilitzant una nova tecnologia de “conformat incremental” adaptada específicament per als requeriments del tren d’alta velocitat.
Es tractava de reduir a unes poques hores la producció d’una sèrie curta de peces que amb les tecnologies de producció habituals hagués exigit setmanes, si no mesos, i amb un cost molt superior. Per aconseguir-ho calia aplicar a objectes de grans dimensions els conceptes de prototipatge ràpid i manufactura avançada que, fins ara, es venien aplicant exclusivament a la transformació industrial de productes de dimensions relativament reduïdes, és a dir, de tots aquells que es poden introduir en una màquina. Òbviament, els vehicles en general, i els trens i avions en particular, quedaven exclosos.
Amb el “conformat incremental” desenvolupat per ASCAMM ja no cal “ficar” el producte en una màquina per produir més ràpidament, per contra, la màquina gira al voltant del producte a transformar, permetent obtenir de forma ràpida i a baix cost peces úniques, pre-sèries o sèries curtes de productes de qualsevol dimensió.
Directament, a partir del disseny CAD 3D de la peça, el “conformat incremental” realitza la transformació de peces metàl•liques: embotició, corrugat, doblat d’arestes i petites pestanyes… Només cal programar un robot de 3 eixos per a l’operació a realitzar i amb incorporar les condicions de geometria i acabat superficial desitjades.
Mitjançant aquesta tecnologia es poden obtenir en qüestió d’hores, peces conformades de dimensions de 2.000 x 1.300mm i amb profunditats de fins a 500mm, per a una gran varietat de materials de xapa: acer inoxidable, alumini, acer dolç, d’alta resistència, titani, entre d’altres.
Font: web PTV