Barcelona, en el sentit més ciutadà de la paraula, va estendre ahir un nou tentacle cap al mar. L’abans llunyà i gris moll de Costa, dominat pel tràfec de les mercaderies però desconnectat de la trama urbana, es va sumar al litoral d’ús i gaudi barceloní. La nova frontissa que articula a poc a poc la integració de port i ciutat és la terminal de Grimaldi, que remata l’aposta barcelonina per millorar les connexions marítimes. La col·laboració publicoprivada es torna a convertir en clau perquè el port llueixi les seves millors infraestructures, a l’espera de l’estratègica i anhelada connexió sud ferroviària al Port de Barcelona.

En temps de penúria inversora, la inauguració de la terminal es va convertir ahir en un esdeveniment institucional i mediàtic. Els treballs culminen una altra convenient aliança pública i privada que ha comportat que el port inverteixi 10 milions en l’ampliació del moll de Costa, en què s’ha creat una gran esplanada de 63.000 metres quadrats guanyada al mar on s’aixeca l’estació de 3.750 metres quadrats, on Grimaldi s’ha gastat 20 milions més. Finalment, el port n’hi afegirà 10 per urbanitzar l’entorn seguint el model de bulevard que ja va connectar al seu dia la terminal d’Acciona-Trasmediterránea. Aquests treballs es licitaran abans del setembre perquè la zona estigui rematada l’estiu que ve. En opinió de Sixte Cambra, president del port, aquesta estrena culmina un «objectiu perseguit des de fa anys» i és un «exemple» de col·laboració inversora.

EPICENTRE DE CONNEXIONS / S’estén així cap al sud un epicentre de connexions marítimes de primer ordre. Tan sols en passatgers, Acciona, Balearia, Grimaldi i Grandi Navi Veloci (que operarà en una zona de la nova terminal) van sumar fins al mes de maig uns 285.000 viatgers, previs a l’inici de la temporada alta que augmenta les freqüències. L’altre vessant més lúdic del transport marítim, els creuers, van arribar als 748.000 usuaris, un 19,1% més que durant el mateix període del 2012, i també amb l’empenta imprescindible de les modernes quatre terminals de l’Adossat, més les del World Trade Center i Moll d’Espanya.

A falta de la urbanització final, la posada en funcionament de l’estació de Grimaldi suposa a efectes immediats dotar de nova activitat la zona del moll de Costa, amb un gran volum de viatgers entre Itàlia i Espanya. Fins ara, la naviliera italiana operava des de les instal·lacions d’Acciona. Comptar amb un espai d’avantguarda no tan sols proporcionarà més confort als viatgers que opten pel ferri per connectar la capital catalana amb Liorna (pròxim a Florència), Civitavecchia (Roma) i Porto Torres (Sardenya), així com amb Tànger, al nord d’Àfrica, sinó que a més agilitzarà enormement l’operativa de càrrega i facilitarà la logística i l’emmagatzematge, el principal sector de negoci de Grimaldi.

El grup italià s’ha convertit en el principal operador de transport marítim de curta distància (short sea shipping) per al port barceloní, i ha impulsat les autopistes del mar, que connecten països comunitaris com a alternativa sostenible al transport per carretera.

L’aposta de la companyia arriba just quan les xifres generals de càrrega i de viatgers d’aquesta modalitat sumen dos anys en descens a causa de la crisi, que afecta tant Espanya com Itàlia. No obstant, la seva importància de futur davant la posició estratègica de la capital catalana, la feia inqüestionable.

Així ho van subratllar la llarga llista d’autoritats que ahir van desfilar per la terminal, amb la ministra de Foment, Ana Pastor, al capdavant. La representant del Govern central va assegurar que la inversió representava «més prosperitat i llocs de treball i millors instal·lacions per a tots els ciutadans» i, fent cas omís dels endarreriments en infraestructures que actualment suma la ciutat, va presumir dels «fruits que està donant la col·laboració entre administracions».

FORTALESA / La ministra va apuntar que l’obra suposa agermanar port i ciutat, com també havia destacat l’alcalde Xavier Trias, destacant aquesta integració tant com la «competitivitat» que insuflarà a la capital catalana. I fins i tot el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, va posar l’accent en la transformació de ciutat que genera l’evolució portuària, que «fa més forta Barcelona en el mapa de la logística i del turisme».

En un ambient de solemnitat, que es va obrir amb la benedicció en tota regla del recinte per part del cardenal Lluís Martínez Sistach, l’armador Emanuele Grimaldi va recordar que el 40% de fluxos comercials entre Espanya i Itàlia són per via marítima i va insistir que Barcelona seria «base logística» per a la seva activitat «present i futura». Pastor va aconseguir arrencar-li un somriure al prometre que estava treballant «per abaixar les taxes portuàries».

Després d’abaixar-se aquest teló, les obres seguiran bategant al port. Les de la nova terminal d’hidrocarburs al moll Energia, l’ampliació de TCB al Sud… Sense comptar amb la terminal de supercreuers E, a l’Adossat, projecte que s’estudia aquest any perquè estigui a punt abans del 2016.

Font: http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/barcelona/barcelona-capital-maritima-2453427