La jornada que va tenir lloc el darrer 2 de novembre, va ser organitzada pel Club Cecot Internacionalització i pretenia reflexionar sobre el paper que ha de tenir la petita i mitjana empresa en els propers 5 anys.

“Com encarar aquests propers 5 anys?”, aquesta ha estat la pregunta que s’han fet aquest dilluns Asun Cirera, assessora de Comerç Exterior de la Cecot, Josep Pey, assessor en reenfocament i internacionalització empresarial de System Group, Ricard Ramos, director general de Polinter Plàstics Profiles, Albert Ventura, director general d’IMC Toys i Pere Ballart, director general internacional de FLUIDRA en una sessió de reflexió i debat a la seu de la Cecot.

En la seva introducció Cirera ha explicat que l’experiència d’acompanyar empreses en el seu procés d’internacionalització porta a concloure que en els actuals moments de canvi per garantir l’èxit d’ un projecte internacional, “cal treballar les condicions de partida de l’empresa, perquè aquestes siguin les idònies per afrontar el projecte”.

Per altra banda Pey ha posat de manifest que en els pròxims 10 anys es produiran uns canvis molt importants degut a que culminen molts del processos i moviments que s’han anat gestant en el constant procés de globalització. El paper que jugaran les economies emergents els pròxim anys ha provocat que “el centre de l’activitat econòmica i dels negocis s’hagi desplaçat i que les grans capitals s’hagin convertit en pols d’atracció econòmica molt importants. Bona part d’aquestes grans capitals es troben al sud-est asiàtic i a Sud-Amèrica. Per Pey, “els tractats firmats i per firmar per EEUU, entre ells el TTPIP, pretenen contenir el fort impacte de l’econòmica xinesa que es produirà en els pròxims anys”. Ha insistit en la necessitat que les empreses es plantegin la internacionalització amb independència de la seva dimensió, perquè el que avui importa no és tant la mida sinó el talent que rau a les organitzacions i a les empreses.

També ha insistit en que no és suficient amb fer les coses bé; “cal ser eficients i recuperar un vell concepte del que ja no es parla que és la productivitat”. L’important, segons Josep Pey, és el model de negoci de les empreses, molt més que els productes o serveis que tenen. Entendre bé el model de negoci, adaptar-lo a les necessitats d’un procés d’internacionalització.

Ricard Ramos, de Polinter Plàstics Profiles, ha centrat la seva intervenció en analitzar com el procés d’internacionalització que varen iniciar ara fa aproximadament 5 anys, va venir en part motivat per la crisi i va ser al mateix temps el motor que va il•lusionar al seu equip en moments difícils. En aquests anys han passat d’ un 5% d’ exportació sobre la seva xifra de facturació a un 10%. Segons Ramos, rebre assessorament extern els va permetre posar ordre i planificar la sortida a l’exterior d’una forma més professional. Per Ricard Ramos “cal perseverança i constància en les accions que es fan a l’exterior i cal també la implicació de tota l’empresa, direcció general inclosa, per tirar endavant un projecte d’aquestes magnituds”.

Albert Ventura d’IMC Toys ha posat com a clau d’èxit del procés d’internacionalització de l’empresa la “il•lusió, ganes i passió de tot l’equip per tirar endavant l’expansió internacional de l’empresa”. L’empresa ha passat en 15 anys de ser una simple distribuïdora de joguines a ser un fabricant de joguines, amb produccions a Xina, Europa. Per Ventura, l’aposta per la creativitat i la innovació constant han estat decisives per entendre l’ èxit d’ aquesta empresa catalana.

Finalment Pere Ballart de FLUIDRA ha afirmat que el món encara dóna opcions tot i que és cada dia més variable. En la seva intervenció ha constatat que “cal adaptar-se als tsunamis que ara ja són constants” i on “els joves, amb idees diferents fora dels models amb els valors antics” han de tenir un paper molt important.

En la línia del que s’ha vingut debatent al llarg de la jornada s’ha presentat finalment el programa I-PIME una nova aposta del Club Cecot Internacionalització que ajuda l’empresa a fer aquesta reflexió inicial que requereix tot procés d’ internacionalització: la revisió de la proposta de valor y del model de negoci, per acabar elaborant el full de ruta per a la internacionalització en forma de International Business Plan. El programa contempla quatre tallers i tres sessions d’assessorament personalitzat.

Per continuar llegint la notícia, premeu l’enllaç.

FONT: CECOT