Convèncer a un banc per què financi un projecte empresarial és difícil però no impossible. Aquests punts són els més importants a l’hora d’aconseguir el vistiplau del director de l’entitat.

El moment més temut per a la majoria d’emprenedors o propietaris d’una pime és el d’asseure’s a la taula del director d’una sucursal bancària i demanar-li finançament per al seu projecte. Sovint, projectes que prometien beneficis es queden en no res i en el pitjor dels casos, empreses viables han de tancar, ja que no poden finançar un projecte per falta de crèdit, que les permetria seguir sent competitives. 

Les entitats, immerses en una cursa per netejar els seus balanços de passius i morositat, fa anys que tenen tancada l’aixeta del crèdit i malgrat que el govern espanyol i el Banc d’Espanya intenten incentivar la circulació del crèdit, els bancs només obren la mà quan tenen un projecte extremadament clar al davant. Aquests són cinc dels punts que més es valoren: 

1- Un projecte viable

 Òbviament, el primer de tot és que sigui un projecte viable. Els bancs es miraran els números del projecte amb lupa i calcularan si són realistes en les situacions més adverses possibles. Jaume Moreno, Director de Segment d’Empreses de Banc Sabadell explica que aquest punt és fonamental i alguns dels indicadors que més es miren des de les entitats són: endeutament, generació de Cash-Flow, previsions, etc. 

Óscar Canela, assessor en la creació d’empreses de la Cambra de Comerç de Terrassa, recomana portar un pla d’empresa el més detallat possible “i amb realisme”. “No ens hem d’oblidar d’explicar amb números com pensem tornar el crèdit que estem demanant”, explica. Montserrat Salvador, propietària d’un restaurant pel qual va haver de negociar una ampliació de crèdit, afegeix com a punt clau la capacitat per generar llocs de treball. “Tots els treballadors que puguis contractar són nòmines que gestionaran. Això els interessa”, afegeix. 

2- Posició en el mercat

 Des del Sabadell, un dels punts que Moreno considera més importants a l’hora de valorar si es concedeix un crèdit és la capacitat per establir una xarxa de clients. “Els canals de distribució i R+D de l’empresa són clau” però també ho és l’experiència del seu equip directiu i els professionals que hi treballen. Salvador ho resumeix assegurant que et demanen si comptes amb el suport d’altres empreses. “Ara ja no hi ha la fidelitat que hi havia abans però tenir acords amb empreses que esdevindran clients teus és molt important, permet consolidar el negoci”. 

3- Garanties

 Ja sigui donant el crèdit en forma d’hipoteca o amb altres sistemes, els bancs volen garanties per assegurar la seva inversió. Des del Sabadell expliquen que es fixen en la valoració i la liquiditat d’aquestes. Salvador, però, hi afegeix una altra mena de garanties. “Quan vaig negociar amb el banc em van demanar qui havia de ser el meu relleu. Volen saber si una empresa té continuïtat més enllà de la persona que la impulsa i si aquest relleu està preparat”. 

4- Confiança

Un dels punts que senyalen des del Sabadell és la confiança que tinguin en la persona que demana el crèdit. En aquest punt, segons explica Moreno és fonamental l’experiència prèvia amb el client. “La relació i els antecedents amb el banc, altres operacions de crèdit, el grau de vinculació i fins i tot experiències amb altres entitats” són punts clau per reforçar la confiança d’un banc en un emprenedor i el seu projecte, apunta. 

5- Seguretat en tu mateix

“No hem de deixar que anar a parlar amb el director de l’oficina ens cohibeixi. Hi ha emprenedors que són els millors negociadors del món amb proveïdors i clients i després, al banc, es fa enrere”, apunta Canela. L’assessor de la Cambra de Terrassa demana que hi hagi un canvi de xip a l’hora de recórrer als bancs per finançar un projecte: “Hem de tenir una cosa clara: no vas a demanar diners, vas a comprar-los. I has d’anar-hi amb seguretat i confiança en el teu projecte”.

Font: web viaempresa