El canvi tecnològic en el sector de l’automoció, amb una quota cada vegada major dels trens de propulsió alternatius, ofereix oportunitats d’ocupació en el sector de l’automoció.
Aquesta és la conclusió clau de l’estudi “ELAB”, el primer d’importància orientat a l’anàlisi dels efectes del canvi tecnològic en l’ocupació de la indústria de l’automòbil, el denominat “ELAB”, acrònim alemany de “Efectes de l’electrificació del sistema de propulsió en l’ocupació i l’entorn empresarial”.

L’estudi examina l’impacte en l’ocupació dels conceptes “verds” que des de la perspectiva d’avui estaran presents al mercat en 2030, sobre quatre escenaris de mercat, cadascun amb una barreja diferent dels conceptes de propulsió alternativa. Les prediccions es fan sobre les oportunitats d’ocupació en la cadena de valor del sector de l’automòbil.

El projecte d’investigació va ser iniciat pel Consell General de Treball de Daimler AG i es va iniciar al desembre de 2010, juntament amb Daimler, IG Metall Baden-Württemberg (Unió Industrial de Treballadors Metal·lúrgics) i la Fundació Hans Böckler. El Fraunhofer IAO, l’Institut de la IMU i l’Institut de Conceptes de vehicles del Centre Aeroespacial Alemany.

Els investigadors van definir sis diferents conceptes de propulsió i el seu examen detalladament: l’híbrid mitjà; l’híbrid complet, incloent la seva versió plug-in versió, l’anomenat Range Estendre o autonomia estesa, i tots els vehicles elèctrics amb bateria o pila de combustible, així com els vehicles amb motors de combustió.

S’explica en l’informe que un pronòstic exacte de l’evolució real del mercat d’aquest tipus de propulsions alternatives per a l’any 2030 no és possible. Per aquesta raó, l’estudi sobre la previsió d’ocupació es concentra en quatre diferents escenaris de mercat, un escenari probable referència des de la perspectiva actual, així com tres escenaris extrems.

D’aquesta manera, l’estudi té en compte la incertesa de l’evolució futura i cada escenari suposa una velocitat diferent de transició dels motors de combustió a les diferents tecnologies verdes. Tots els escenaris preveuen un percentatge cada vegada major d’automòbils alternatius i, no obstant això, els motors de combustió seguiran tenint una participació significativa al mercat.

La coexistència de diversos sistemes de propulsió diferents es traduirà en un augment de l’ocupació en la indústria menys constant, al mateix temps que l’estudi revela que pot haver-hi canvis profunds en la cadena de valor.

El complex desenvolupament i producció de cotxes elèctrics segueix caracteritzat avui per les incerteses del mercat, de manera que els riscos econòmics per als fabricants i proveïdors també han de ser presos en consideració.

El canvi tecnològic també donarà lloc a fluxos de producció i noves tecnologies, per la qual cosa, en conseqüència, van a canviar els requisits de qualificació dels empleats.

Aquest profund canvi al món del treball de fabricació significa que l’ocupador i els representants dels treballadors han de definir les competències futures dels empleats i els requisits de qualificació, la formació adequada i l’educació contínua.

 

Font i fotografia: notícia de www.terra.es 06/07/2012