Panoramistas, activadores de campanyes socials, gestors d’emocions o selectores d’ocupació qualificats són nous perfils professionals que neixen a la calor de companyies innovadores. Els qui munten el seu propi negoci són ‘culpables’ de l’aparició de models de treball diferents i de llocs de treball inèdits associats als sectors amb més futur.

Els futuristes –res a veure amb aquests senyors amb túnica i cabellera que surten als programes de televisió de matinada– solen fer pronòstics sobre com serà la vida en les properes dècades. Sobre la base de dades reals i tendències concretes prediuen, entre altres coses, quins seran les professions del futur, i de pas ens donen pistes sobre els sectors puixants durant els pròxims anys.

Els emprenedors també són un termòmetre del futur. No només per conèixer els negocis que poden triomfar, sinó per detectar nous perfils, professions que abans no existien i que ara demanden per a les seves empreses, o models de treball que revolucionen el mercat laboral.

En el sector de la salut, la medicina i la biotecnologia –un dels més clars per els qui desarollan noves idees– apareixen professions com els consellers genètics, terapistas respiratoris, bioinformáticos, dissenyadors d’òrgans o nutricionistes.

La ciència i l’enginyeria també són un viver de nous perfils professionals del tipus dels nanotecnólogos, enginyers de simulació o de recursos energètics. El medi ambient és així mateix un sector en alça, que promet nous llocs, com els productors d’aliments orgànics, els experts en sostenibilitat o els gestors de residus.

Aquests perfils sorgeixen en creuar els sectors de futur amb les necessitats de l’ésser humà en els propers 50 o 75 anys. Però els requeriments que els emprenedors tenen per engegar companyies innovadores que satisfacin nous requisits també sorgeixen noves professions i fórmules de treball que no arriben per les lleres tradicionals.

Javier Andrés, soci fundador de Ticketea.com –una plataforma de gestió d’esdeveniments que usa les xarxes socials com a canal de venda– explica que “és cert que existeix una bretxa o un desalineamiento entre el que surt de la Universitat i el que demandem per a les nostres companyies. I és veritat així mateix que es pot parlar de noves professions per les quals no hi ha perfils adequats. En la major part, els candidats escollits han d’aprendre de forma autodidacta, perquè no existeix una formació reglada per omplir aquests llocs”.

• Tecnòlegs
Les noves tecnologies canvien de forma definitiva el panorama laboral: a part de l’inevitable community manager sorgeixen altres ocupacions com el curator de continguts, els experts en ergonomia i usabilidad, els gestors de reputació online o el ‘brand evangelist’, el ‘creative content writer’, ‘conversation officer’, desenvolupadors de tecnologies mòbils, o de solucions per a l’Internet de les coses.

Javier Andrés reconeix que les persones que li marquen de debò quan es tracta de contractar-les “són aquelles proactives a les quals els apassiona alguna cosa. M’interessen sobretot pel que han fet més enllà del seu currículum”. El fundador de Ticketea.com identifica nous perfils professionals en tot el que té a veure amb la análitica, la mètrica, els resultats i el mesurament. Sembla complicat trobar a experts capaços de convertir les dades en conclusions que ajudin a prendre decisions.

Salvador López, professor de màrqueting de Esade, parla de la figura del conversador, a mig camí entre el community manager i l’investigador de mercat.

• Maneres de treballar
Jaime Sanmartín, fundador d’Adtriboo.com, es refereix al crowdsourcing com una nova modalitat laboral que genera també llocs inèdits: “Nosaltres tenim 126.000 professionals que poden accedir a clients sense necessitat d’anar a l’oficina”. Un d’ells és Julio León, un dissenyador veneçolà amb 17 anys d’experiència que ha tornat a començar a Espanya i pot d’aquesta manera seleccionar la seva forma de treball. Per cada projecte que pot sortir hi ha unes 300 propostes. “Això t’impulsa a créixer com a professional en una batalla creativa”, assegura León. Des de desembre guanya diners i pot viure gràcies a aquest model.

• Noves finances
Arturo Cervera, fundador de Comunitae –el negoci del qual és la intermediació en el finançament a particulars– explica que quan es tracta de crear empreses noves el sector financer implica barreres d’entrada regulatòries, però està ple d’oportunitats: “És cada vegada més fàcil canviar la cadena de valor i fer el mateix de manera diferent, encara que sigui complicat ficar-se en aquest mercat amb pocs diners”. Cervera observa que el sector està sent impactat per Internet, per la qual cosa seria molt interessant trobar un perfil que barregi la tecnologia amb el món financer. Un analista de risc amb aquestes característiques, per exemple.

• Saber vendre
Per la seva banda Javier Andrés es refereix a la necessitat de saber vendre en Internet. “Parlem de negocis amb molts comptes i cal tenir molt clares les mètriques i també pensar en ràtios nous. No ens valen els comercials tradicionals”. Salvador López coincideix que “els savis verticals ja no serveixen. Necessitem professionals més horitzontals. Per exemple, el nou director de màrqueting ha de ser un expert en xarxes socials i viralidad”. L’especialista suggereix nous perfils com el de panoramista –dedicat a pensar com es va a acceptar interna i externament el produto d’una companyia–; el generador de clima intern –que afavoreixi l’aparició de noves idees i estigui ben connectat al màxim nivell en la companyia–; els motivadors interns –encarregats de gestionar eficaçment als equips dirigits per la passió–; o els gestors d’emocions, que són professionals experts a analitzar els moments de la veritat que aquestes emocions creen en l’usuari i que provoquen que una companyia tingui fans abans que clients.

 

Font i fotografia: notícia de www.expansion.com 16/03/2012