El congrés de referència sobre els avenços de les TIC se centra enguany en els reptes que suposa una de les principals tendències del sector, les tecnologies Big Data. S’exploraran les oportunitats de negoci que representa per desenvolupar nous serveis i productes, així com els desafiaments que comporta el creixement exponencial de les dades digitals i la seva explotació, tant a nivell tecnològic, com regulatori i fins i tot legal. Al llarg de les diferents sessions, experts nacionals i internacionals mostraran tendències, casos pràctics i projectes innovadors, tant de grans empreses TIC com de les pimes més innovadores.
L’ús de la telefonia mòbil, l’activitat en xarxes socials i, en general, qualsevol dispositiu i sensor connectat a Internet, generen quantitats ingents de dades amb un gran potencial d’esdevenir informació valuosa per a les empreses, les ciutats i fins i tot, els propis ciutadans. Es tracta, en aquest cas, de xifres enormes:
l’univers de les dades digitals creixerà fins arribar als 40.000 exabytes el 2020, i es duplicarà cada any, segons la consultora IDC. La necessitat de gestionar adequadament aquests volums de dades ha portat al desenvolupament de tecnologies especialitzades per a la captació, emmagatzematge, processament i anàlisi de les dades, tecnologies que s’agrupen sota la denominació genèrica de Big Data i que, avui, ha esdevingut una tendència dominant i de futur en la indústria de les TIC els propers anys Una gran oportunitat, que requereix nous coneixements i plataformes tecnològiques per saber analitzar-la i explotar-la amb eficiència.
Sota el lema “Els reptes del Big Data”, la 15a edició del BDigital Global Congress, que tindrà lloc del 12 al 14 de juny al CaixaForum Barcelona, mostrarà a través de casos d’èxit i projectes innovadors com les tecnologies Big Data són una gran oportunitat per al desenvolupament de nous serveis i productes d’alt valor afegit. Al llarg de les diferents sessions, es presentaran les tendències de futur del Big Data, experiències i projectes innovadors tan de grans empreses com de pimes. També la seva aplicació en la ciència, i s’analitzaran les principals fonts d’aquest ingent flux de dades i el valor que se’n pot extreure.
Cada sessió del Congrés estarà dedicada a una temàtica concreta relacionada amb alguna vessant o aplicació de les tecnologies Big Data. Algunes de les sessions més destacades són:
- Big Data & Innovation
El Big Data és més que una qüestió de mida: és una oportunitat de negoci a partir de nous tipus de dades i continguts, de la gestió de la informació com a avantatge competitiu. Durant la primera jornada del congrés, es mostraran tendències i veurem com projectes innovadors de grans empreses generen resultats de valor per al seu negoci. Aquesta sessió comptarà amb la participació de Klint Finley, periodista tecnològic especialitzat i reconegut com a “Top 3” a la llista publicada per Forbes de persones més influents en Big Data. Finley parlarà, i mostrarà amb nombrosos casos reals, com les empreses avui ja estan utilitzant el Big Data amb els seus treballadors i com aquests algoritmes poden influir tant en la millora del seu negoci com també en les carreres professionals de les persones.
- Big Data & Science
Aquesta sessió comptarà amb Andrzej Nowak, director del CERN Openlab Platform Competence Center, que se centra en dissenyar i implantar solucions de computació eficients per al Large Hadron Collider (LHC), l’accelerador de partícules més potent i possiblement la màquina més gran mai construïda, i que necessita una infraestructura científica i tecnològica única. Avui en dia, la xarxa de computació mundial de l’LHC està formada per més de 350.000 nuclis d’arquitectura Intel, amb 0,25 exabytes distribuïts en 150 ubicacions. S’espera que el ritme de generació de dades a partir dels experiments realitzats amb l’LHC es multiplicarà per 100 en els propers 5 anys, així que el CERN ha d’afrontar uns reptes molt importants respecte les tecnologies de la informació. En la seva xerrada “Més enllà del Bosó de Higgs: el Big Data al servei de la gran ciència al CERN”, Nowak descriurà el camí que ha portat a aquest repte al CERN i oferirà una perspectiva del futur de la computació que gestiona grans volums de dades.
- Big Data & Smart Cities
En aquesta sessió coneixerem les necessitats, els avantatges i els reptes de viure immersos en “la ciutat de les dades”. En les Ciutats Intel·ligents, el coneixement pot ser contínuament aprofitat per donar suport al creixement sostenible, donant lloc a aplicacions especialment útils en camps com la sanitat, la mobilitat, el transport, l’energia i fins i tot en la prevenció i gestió de desastres naturals. El Big Data pot ajudar a crear ciutats més segures i centrades en les persones. Són algunes de les reflexions que es faran de la mà tant de l’expert convidat de la sessió, John Burn – Murdoch, periodista i editor de temes tecnològics i de Big Data al diari The Guardian, com de les empreses que explicaran la seva visió i experiència.
- Big Data & Pimes
En aquesta sessió s’analitzaran els reptes que planteja apropar l’ús del Big Data a les pimes. Val la pena per una empresa petita invertir en estratègies Big Data des d’una perspectiva de negoci? El Big Data pot ajudar a conèixer millor els nostres clients i a incrementar oportunitats de negoci de les empreses d’aquesta mida? Veurem casos d’èxits de start-ups o de tecnologies en el núvol orientades a les pimes, i els seus protagonistes ens ajudaran a comprendre aquesta realitat i a identificar els reptes d’un no tant llunyà futur.
- Big Data & Social Media
El creixement exponencial d’usuaris de les xarxes socials les ha convertit en grans fonts d’informació per a les empreses. El gènere, la franja d’edat, la localització o les preferències dels usuaris són només algunes de les dades que es poden extreure de Twitter, Facebook, LinkedIn i d’altres. El tercer i darrer dia del congrés girarà al voltant de com explotar aquestes dades per entendre el target dels clients potencials, i les seves necessitats, gràcies al Big Data. Es veuran casos pràctics sobre com les empreses més capdavanteres del mercat han aplicat el Big Data per optimitzar les seves estratègies i campanyes en el món 2.0.
En aquesta línea, Nicolas Chabot, VP EMEA de Traackr, presentarà per primer cop aquesta plataforma pel mercat espanyol, i introduirà els quatre principals reptes que afronten les empreses en la “febre de l’or” cap al màrqueting de la influència i com superar-los.