La Generalitat té sobre la taula un nou projecte industrial que podria suposar un revulsiu per al deteriorat sector català de la indústria auxiliar de l’automòbil. El grup inversor suís gepa Holding ha triat Catalunya per fabricar un petit cotxe de dues places descapotable que comercialitzarà amb la marca gepa jacaré.

Es tracta d’una espècie de baby roadster que pretén crear un nou concepte de mobilitat i que té com principal basa el preu: cada vehicle costarà 5.000 euros.

El projecte industrial que gepa Holding ha presentat al Govern suposaria una inversió de 100 milions d’euros, i contempla la producció de 30.000 unitats el primer any, amb el repte d’assolir els 180.000 cotxes en quatre anys. El 95% anirà destinat a l’exportació. La idea és iniciar les vendes el 2013 i crear 400 llocs de treball directes, encara que la xifra de treballadors podria ascendir a 2.000 si es compten els indirectes.

Palau Solità o Linares
L’objectiu de gepa és ubicar la fàbrica a Catalunya, preferiblement a la planta de Yamaha a Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental), encara que si no aconsegueix trobar unes instal · lacions que satisfacin les seves aspiracions ja compta amb un pla B. Es tracta de la fàbrica de Santana Motor a Linares (Jaén), avui en desús. “No necessitem ni un euro de diners públics, però sí que volem comptar amb el suport de la comunitat autònoma en què ens instal · lem”, asseguren Joan Baseiria i Toni Miró, conseller delegat i director industrial del projecte, respectivament.

Tots dos asseguren que la seva “il · lusió” és que el cotxe es fabriqui a Catalunya, i insisteixen que es tracta d’una iniciativa “seriosa” que ja disposa de tota la finançament necessari. “No necessitem crèdits, gepa Holding té els 100 milions d’euros dipositats en un banc a Londres i llestos per transferir a Espanya”, afirma Miró, soci de l’empresa gironina d’assessorament Mic Grup Trading Advisors.

Els impulsors de la fàbrica de cotxes ja s’han reunit amb representants d’Acc1ó i de l’ICF per explicar-los el projecte i han sol · licitat una reunió amb el president Artur Mas.

Gepa Holding considera que la planta de Yamaha és la ubicació idònia per instal · lar la fàbrica i assegura que estan a temps de negociar un acord amb el grup Sesé per compartir el centre. Aquesta companyia aragonesa ha pactat l’adquisició de la factoria de motocicletes i s’ha compromès a quedar-se amb el gruix dels 370 treballadors de la planta. La setmana que es preveu que hi hagi un contacte entre Sesé i gepa.

Per contra, no es mostren molt interessats en la fàbrica de Derbi a Martorelles, ja que els seus instal · lacions són molt antigues i requeririen una inversió major.

Accionariat
Darrere de gepa Holding es troba un grup de capital risc amb seu a Suïssa i Estats Units. Aquesta companyia tindrà el 52% de gepa Cars Corporation, la societat que es constituirà a Espanya i que executarà el projecte. La resta de l’accionariat estarà controlat per diversos inversors catalans, entre els quals hi ha Miró i Baseiria.

Els cotxes gepa jacaré costaran només 5.000 euros i funcionaran amb un motor de gasolina de dos temps (50 cavalls) fabricat per l’empresa gironina Gas Gas. Els vehicles biplaça mesuraran 2,75 metres, pesaran 360 quilos, tindran sis marxes i podran assolir una velocitat màxima de 120 quilòmetres hora. “Volem que sigui un pura sang català”, afirma Baseiria, que assegura que el 87% dels components es faran a Catalunya.

Font i fotografia de www.expanxion.com 23/02/2012