Entrevista a Albert Majós gerent de l’empresa cerdanyolenca Akewuele

Albert Majós va començar a treballar amb 17 anys en l’empresa familiar dedicada a les arts gràfiques. Al 2005 es va produir el canvi generacional i des de llavors es troba al capdavant de Gràfiques Maculart. Al 2006 va crear la seva pròpia companyia, Odotipo, inventant una capseta amb aroma, el Akewuele, i el que va néixer com una idea per imprimir més es va convertir en la llavor d’una altra empresa: Akewuele S.L., al costat de tres socis, en la qual es dedica a crear aromes i ambientar espais per a empreses. Ja tenen projectes en 23 països.

Quina història hi ha darrere d’ akewuele?
La veritat és que portava temps pensant en la idea d’inventar alguna cosa diferent per imprimar més en l’empresa. Vaig inventar una caixa que podia contenir un missatge, una imatge, i el veritablement revolucionari: una fragància. Ho vaig batejar com akewuele i ho vaig patentar.

El nostre primer client important va ser el PSC (Partit Socialista de Catalunya). Aquella setmana de gener de 2008 sortim en tots els mitjans de comunicació i fins al programa Polònia de Tv3 li va dedicar un dels seus sketches.

A partir d’aquí vaig crear l’empresa Odotipo S.L. amb la marca akewuele com a producte. I un dia vaig rebre una trucada que ho anava a canviar tot. Un proveïdor important d’una gran multinacional gallega em va preguntar si podíem aromatitzar tendes. Li vaig dir que sí, per descomptat. Ara som socis de la nova empresa Akewuele S.L.; tenim un col·laborador que es dedica des de fa més de 80 anys a crear fragàncies –Ravetllat Aromàtics– i aromatitzem tendes de roba a tot el món.

Hem desenvolupat les nostres pròpies màquines d’aromatizació i d’aquesta manera hem tancat el cercle perquè ens encarreguem de tot el procés: projecte, fragància i instal·lació dels nostres equips, i treballem per a empreses que vulguin comunicar a través del màrqueting olfactori dins i fora de les nostres fronteres.

Es podria dir llavors que són especialistes en aromatització personalitzada d’espais?
El que podem dir és que ens especialitzem una mica més cada dia… El màrqueting olfactori és molt nou però, sens dubte, ens preocupem d’evolucionar, investigar, millorar i per què no dir-ho, aprendre dels nostres propis errors.
L’aromatització d’espais és complexa: cada establiment és diferent i té les seves característiques, però alhora això fa que cada projecte sigui un repte i una il·lusió nova.

Majoritàriament els nostres clients són empreses amb més de deu punts de venda –o d’aromatització– ja sigui a Espanya o a l’estranger, i entre ells hi ha importants cadenes de moda, clíniques, oficines, àrees de servei, concessionaris d’automòbils, geriàtrics, esdeveniments, empreses de ceràmica i un projecte que ens va fer especial il·lusió: vam posar els tres aromes – rosa, ogre i llaminadura– del musical Gerónimo Stilton tant a Barcelona com a Madrid.
Qualsevol empresa o marca és susceptible d’utilitzar una aroma per arribar millor als seus clients.

Amb quins formats es pot aromatitzar un lloc?
De tots els formats que coneixem l’únic que utilitzem és la nebulització per la seva estabilitat olfactòria, per la grandària de les partícules creades, per la dispersió i uniformitat de la zona aromatitzada i pel control que podem tenir sobre la fragància dispensada. El client desconeix els sistemes i confia en nosaltres.

Què és una “aroma corporatiu”? Quin valor afegit aporta?
Perquè s’entengui fàcilment, podem dir que l’aroma corporatiu és la imatge olfactòria d’una empresa, el mateix que el logotip és la seva imatge gràfica. Per això nosaltres li diem odotipo.

Un odotipo és la representació olfactòria, senzilla i clara dels valors que una empresa o una marca volen comunicar als seus clients d’una manera nova per diferenciar-se de la resta.

L’aroma corporativa seria l’ADN de l’empresa fet fragància. Si fins ara una tenda, per exemple, s’identifica visual i auditivament, l’aroma és un input més que té el client per reconèixer, sentir-se abrigallat i recordar aquest establiment.

També elaboren merchandising aromatitzat…
Sí, oferim un gran ventall d’elements de marxandatge amb aroma: caixes amb fragàncies, espelmes, micados, colònia, ambientadores per a cotxe, i com no, els nostres akewueles, que es poden desenvolupar en diferents grandàries i formes.
Com he dit, treballo en l’empresa familiar Gràfiques Maculart i podem elaborar qualsevol element gràfic que se’ns demani. Ens és molt fàcil oferir un servei de disseny global i crec que aquest és un dels nostres avantatges sobre la resta d’empreses que es dediquen a això.

Ens podria explicar algun projecte curiós o original o que hagi representat un desafiament fora del comú?
Ja he comentat un que ens va fer especial il·lusió, el del musical Gerónimo Stilton, per la dificultat que suposava ambientar una obra de teatre amb aromes diferents en diferents moments, i perquè anava dirigit a un públic molt especial, els nens.

I si hagués d’escollir un en aquest moments, em quedaria amb dos. Sens dubte, el més divertit ha estat col·laborar amb el cuiner Paco Roncero per la aromatización del seu laboratori i la creació del seu odotip. I potser el més especial sigui el de l’aroma de Barcelona. Vam fer una enquesta a través d’una web amb el mateix nom perquè tot aquell que volgués opinés sobre què li inspirava Barcelona. El resultat són 6 fragàncies que representen d’altres barris o llocs especials de la ciutat i que veuran la llum molt ràpid…

Ja s’han creat els conceptes de “màrqueting olfactori” i “comunicació sensorial”. Avui més que mai es posa èmfasi en els sentits, no?
Això és així, cada vegada es dóna més importància als sentits i fins ara l’olfacte era el gran oblidat. Curiosament el sentit que té més memòria. No hi ha una sola persona al món que no hagi evocat un record en sentir una olor. L’olfacte és màgic, funciona automàticament, els records que ens proporciona no només no es poden controlar sinó que romanen en nosaltres per sempre!

Però m’agradaria matisar que el màrqueting olfactori és molt més que posar una aroma agradable en un punt de venda. Això seria ambientar. El màrqueting olfactori implica saber què es vol comunicar, quins valors es volen transmetre a través de l’aroma per després crear aquesta fragància.

Fins a on podem arribar amb el sentit de l’olfacte?
Precisament perquè l’olfacte és el nostre sentit més misteriós i més desconegut, no sabem fins a on podem arribar amb ell. Però tenint en compte la seva màgia, la seva capacitat per despertar-nos emocions, la seva estreta relació amb tot el que no és racional, jo diria que arribarem molt lluny…

Parlem del procés creatiu. Un client es posa en contacte amb la seva empresa i llavors…
El primer que li demanem és que ens lliuri un briefing de la seva empresa, d’aquells valors que vulgui ressaltar i del que li agradaria transmetre a través del seu odotip. A partir d’aquí els perfumistas comencen a treballar per traduir aquells valors en una fragància, de la qual s’elaboren diverses versions. Se li mostren al client que opina i acostuma a demanar algun matís. Una vegada escollida la fragància que representa a l’empresa es fa una prova pilot in situ. Si el resultat és satisfactori, es passa a la instal·lació dels equips i a la implantació de l’aroma.

El període va de tres mesos a un any aproximadament.

En el seu web (www.akewuele.com) diuen que seran la primera companyia a imprimir amb aroma…
Des dels meus inicis al món de les aromes i amb el meu origen en la indústria gràfica he buscat com unir tots dos mons. En 2009 comencem a treballar amb el CSIC per a la creació de vernissos que poguessin ser impregnats i impresos per aromatizar. Els estudis estan donant molt bons resultats i tenim productes que es poden imprimir amb una fragància pròpia.

En què treballen actualment?
Caminem immersos en diversos treballs d’aromatització, però el més destacat dels nostres projectes veurà la llum l’1 de setembre d’aquest any. Hem elaborat una línia de colònies per a una multinacional tèxtil. És un projecte del que estem molt orgullosos i que ha suposat tres anys de treball, molta il·lusió i l’esforç de moltes persones. Hem col·laborat amb estudiants de l’Escola Elisava i podem dir que el resultat és espectacular. Una pista: porta escrit en el seu ADN alguna cosa meravellosa com la innocència del primer petó de dos adolescents, alguna cosa que només passa una vegada en la vida…

Algun repte per aconseguir?
Tots! Què seria de la vida sense reptes? Jo somio cada nit, i quan em desperto treballo perquè aquests somnis es facin realitat. I en els meus somnis, i en la meva vida, tot fa olor de roses, a gessamí, a qualsevol aroma que em transmeti emocions que em mantinguin viu…

 

Font i fotografia: entrevista de www.podiumediciones.es 03/09/2012