La Fundació Ascamm, amb seu al PTV, va dur a terme el passat divendres una prova dels nous sistemes que ha desenvolupat per a la seva adaptació en els vehicles aeris no tripulats (UAV) per a missions sota condicions extremes.
La validació i la integració va tenir lloc al Centre de Proves de CATUAV, situat al municipi de Moià, i van permetre corroborar positivament l’efectivitat dels treballs de recerca que s’han dut a terme tant des del Centre Tecnològic d’Ascamm com des de la resta de socis.
En el mateix, Ricard Jiménez, director Científic de Fundació Ascamm, va donar la benvinguda a tots els presents. A continuació Geert de Cubber de l’Ecole Royale Militaire (Bèlgica) -coodinador del projecte- va presentar el projecte ICARUS i Daniel Serrano, responsable dels UAV en Ascamm va exposar els avenços en els vehicles aeris no tripulats duts a terme fins al moment.
La jornada va servir tant per realitzar treball d’integració del projecte com per mostrar els avenços als futurs usuaris de la tecnologia per aconseguir que els desenvolupaments estiguin alineats amb les seves necessitats. Entre els assistents es va comptar amb la participació de representants del cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya, de protecció civil de la Delegació del Govern a Catalunya i de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.
In situ, van poder veure els assistents una demostració de les funcionalitats desenvolupades per dues plataformes aèries de capacitats complementàries:
• Quadrotor (Ascamm Centre Tecnològic – Cerdanyola del Vallès). Aquest dron d’aprox. 4,5 Kgs i una autonomia de 30 minuts, pot arribar a llocs de difícil accés, i amb la seva càmera visual i tèrmica poden identificar siluetes per la calor i enviar imatges en temps real molt detallades al centre de control i crear un mapa bàsic i així decidir les actuacions necessàries per al rescat.
• Atlantik Solar (ETH de Zurich). Aquest dron solar en forma d’avió d’ala fixa, d’uns 4,5 metres d’amplada pot volar més alt i tenir una autonomia de 6 hores encara que pot carregar bateries durant el dia a través dels seus plaques fotovoltaiques. També envia imatges de qualsevol zona de rescat al centre de control per confeccionar mapes 2D i atendre així les emergències.
(La plataforma de ETH dóna una visió global, i la d’Ascamm permet donar un detall més fi de l’escenari).
El 2016 està previst que es porti a terme la validació final d’aquest projecte, en el qual es treballa des de fa dos anys en col·laboració amb altres entitats europees de gran rellevància. Les proves es duran a terme a Bèlgica i Portugal, que compten amb instal·lacions adequades i preparades per dur a terme aquesta validació i demostració final.
Els treballs de recerca que s’estan duent a terme des Ascamm formen part del projecte col·laboratiu ICARUS, finançat amb 17,5 milions d’euros per la UE, en el marc del 7è Programa/seguretat, i en el qual també participen altres deu països europeus.
Es dóna la circumstància que Ascamm és l’únic Centre Tecnològic Espanyol en formar part d’aquesta iniciativa comunitària que té com a objectiu prioritari millorar les condicions de seguretat i eficiència dels vehicles no tripulats (aeris, terrestres i marítims) en tot tipus d’operacions de rescat en entorns marítims i terrestres.
Tal com ha explicat Pepa Sedó, directora de Sistemes Intel·ligents de Fundació Ascamm «els futurs UAV seran molt importants en aquest tipus d’actuacions i constituiran un suport molt valuós per a qualsevol equip de rescat, per exemple, com a suport a bombers o protecció civil».
Un equip multidisciplinari d’Ascamm, integrat per experts en telecomunicacions, informàtics i aeronàutics, entre altres especialitats, també està treballant en la fusió i anàlisi de dades que es reben des de diferents sensors procedents de diferents fonts, per tal d’obtenir en cada moment i davant qualsevol circumstància, la millor i més àmplia informació possible.
En el projecte ICARUS participen també destacades empreses i enginyeries espanyoles i de diferents països europeus, que tenen establerts mecanismes per a intercanviar tot tipus d’informació respecte als avenços que es van produint en els treballs de recerca que s’efectuen.
Segons Pepa Sedó «les aplicacions civils dels UAV són quantioses i molt variades i en molt poc temps s’aconseguiran desenvolupar i millorar els seus sistemes perquè puguin ser cada vegada més efectius i pràctics. Es tracta d’un sector que està experimentant un gran creixement que es prolongarà durant els pròxims anys».