Els telèfons mòbils es converteixen, a mida que passa el temps, en mini ordinadors a la butxaca que ens permeten adaptar la nostra vida a qualsevol situació de manera deslocalitzada a través de les milers d’aplicacions que ja existeixen al mercat. ElBdigital Apps 2011 va reunir a les empreses més innovadores i grups de recerca que ja estan canviant els hàbits dels ciutadans.
Si fa uns anys les novetats eren disposar d’internet 24 hores, jocs o accedir a les xarxes socials, ara els desenvolupadors proposen convertir l’smartphone en una utilitat personal per a la salut, l’educació o el comerç electrònic. Moltes de les aplicacions presentades o similars van ser anunciades al Mobile Wold Congress d’enguany, però ara ja són al mercat o a l’espera d’un intermediari que les porti fins al destinatari final.
Teleassistència i accessibilitat
Aquest és el cas de TAM-TAM (teleassistència i monitorització), una aplicació desenvolupada pel grup de recerca BCDS (BroadBand Communications and Distributed Systems) de la Universitat de Girona, que permet fer videoconferències entre metges i pacients. L’aplicació està preparada per a telèfons intel·ligents, tauletes i portàtils. “Un metge podria tenir una sala d’espera virtual amb els pacients, un servei de 24 hores d’atenció mèdica, una persona podria ser atesa a l’estranger pel seu especialista o disposar de teleassistència per a pacients crònics”, explica al 324 Víctor Torres, investigador del BCDS i professor de Telemedicina a la Universitat de Girona. El projecte està a l’espera que l’integri una mútua, la Seguretat Social o l’Institut Català de la Salut. Mentrestant, el BCDS continua millorant les capacitats de l’aplicació. “Es podria incorporar a TAM-TAM un tensiòmetre per agafar la tensió arterial o un podòmetre que comptabilitzés la distància recorreguda durant un dia per una persona gran”, afegeix Torres.
A les persones amb discapacitat visual també se’ls obre un món des dels mòbils, perquè l’empresa de Terrassa Code Factory, que treballa des de fa deu anys per fer accessibles els telèfons móbils (Android, Blackberry, Symbian (Nokia), Windows Mobile) i la Televisió Digital Terrestre. L’empresa catalana ha presentat Mobile Accessibility una aplicació–disponible per a Android– permet als invidents fer trucades, saber qui truca, gestionar contactes, enviar i rebre missatges de correu electrònic, navegar per internet, etc. “Mobile Accessibility substitueix la interfície del telèfon per una altra, especialment dissenyada per ser operada sense necessitat de veure els continguts de la pantalla. Al passar el dit, per la superfície tàctil, una síntesi de veu diu a l’usuari la informació del punt en que es troba i qué pot fer en cada moment”, explica Ferran Gállego, cap tècnic i desenvolupador de l’empresa. Un sistema de reconeixement de veu de Google i una vibració són la clau perquè una persona cega operi des del mòbil sense necessitat d’ajuda externa. L’aplicació té un preu de 69 euros. Code Factory és la primera empresa espanyola que ha presentat un producte d’accessibilitat per a mòbils a la Fira Google IO 2011, de San Francisco.
Una altra innovació és la que presenta Social Diabetes, que controla els nivells de glucosa a la sang. “Fa cinc anys em vam diagnosticar diabetis i em vaig adonar que no hi havia res semblant al mercat”, explica Víctor Bautista, fundador de SocialDiabetes i cap de Desenvolupament. Cada vegada que el diabètic es fa el control queda registrat. Amb el temps, l’aplicació aprèn de l’usuari i calcula la quantitat d’insulina que s’ha de punxar en funció de la ingesta de carbohidrats que faci. “Si algun dia varies la dieta, l’aplicació també et diu la quantitat extra d’insulina que necessites”. La versió actual és gratuïta i està disponible per a Android. En breu també per a iPhone, iPad, Windows Phone i web. En breu, permetrà intercanviar dades entre usuaris de manera que es puguin provar diferents dietes. “Nosaltres li veiem una utilitat molt pràctica, per exemple, perquè una universitat o metge faci un estudi d’investigació amb les dades compartides. L’aplicació tindrà informació de diabètics grans i petits, localitzats geogràficament, cada diari i amb multitud de variants en funció de cada cas”. SocialDiabetes ha superat les mil descàrregues en un mes.
Continguts i comerç electrònic
El sector de les aplicacions mòbils obre un terreny verge per explorar en tots els sectors, especialment el dels continguts i el comerç electrònic. “Pot despertar sentiments una aplicació per a iPad?”, ha preguntat Mateu Costa-Pau, editor multimèdia de Planeta, al presentar el conte interactiu “On és l’àvia Queta?”. “La història parla de la pèrdua d’un ésser estimat i hem cuidat molt les emocions, la banda sonora i els efectes especials evitant interactivitat innecessària que despisti al lector”. El contingut s’ha treballat com un guió cinematogràfic i ha merescut el Premi Apel·les Mestres de Literatura Infantil 2010. “Això només acaba de començar. Des de Planeta ens plantegem què més aportar a l’edició de llibres electrònics, novel·les, enciclopèdies i diccionaris. Queda un món per descobrir i molta feina fer”, afegeix Costa-Pau.
En aquest sentit, el gerent comercial de l’empresa madrilenya Supertruper ha deixat clar a la velocitat que corre el sector de les apps per a mòbils. “Fa un any estava entre el públic d’aquest congrés. Avui vinc com empresari. Hem creat una aplicació descarregada ja per més de 200.000 persones des del mes de juliol”. Supertruper serveix per comparar els preus de milers de productes d’alimentació dels grans supermercats introduint el tipus o marca del producte. “També permet fer fàcilment la llista de la compra: obres la nevera, escaneges el codi de barres, et compara preus i, molt aviat, podràs fer la comanda en línia”. L’aplicació fa quatre mesos que està posicionada entre les 25 més ben valorades de l’AppleStore i, aviat, s’obrirà a altres mercats, com el de la roba, la música, els llibres o els electrodomèstics. El 2012, Supertruper vols estrenar sucursals a diversos països europeus i alguns de llatinoamericans.
El BDigital Apss 2011 va tancar les portes amb un rècord d’assistència, més de 800 persones, i amb l’entrega de sis premis a les millors aplicacions financeres sorgides de la marató de 24 hores, la Final Apps, que es va proposar durant els dos primers dies de l’esdeveniment.
Data d’elaboració: 22/11/2011
Font: notícia 3cat24.cat, 17/11/2011
Fotografia: logo BDigital Apss 2011