• Les empreses relacionades amb la producció audiovisual tenen un pes creixent en l’economia catalana i basen la seva potència en la creativitat, el talent i la professionalitat dels especialistes
Clúster de l'Audiovisual de Catalunya
El Clúster de la Indústria Audiovisual de Catalunya, nascut el passat 26 de juny, té com a objectiu fer de l’audiovisual un dels sectors industrials, econòmics i culturals estratègics del país i aconseguir, d’aquesta manera, generar riquesa. Segons dades del 2010, el món audiovisual factura a Catalunya 1.700 milions d’euros l’any i ocupa 10.200 persones, tractant-se d’un dels pocs sectors on creix l’ocupació de menors de 30 anys. El Clúster, impulsat per la Generalitat de Catalunya, vol fomentar-ne la competitivitat, l’eficiència i la innovació per crear noves oportunitats i atraure noves inversions. Convertir Catalunya en referència internacional i crear una nova capitalitat industrial i cultural al sud d’Europa al voltant de l’audiovisual són també prioritats del Clúster.
 
Amb el seu naixement, per primer cop s’han associat empreses de tota la cadena de valor de l’audiovisual: productores, distribuïdores, exhibidores, operadores de ràdio i televisió, operadores de telecomunicacions i empreses tecnològiques i de serveis. Tal i com va precisar el president de la Generalitat, Artur Mas, durant la seva presentació, “el Clúster de l’Audiovisual ha de servir per unir esforços i aconseguir que el país sigui millor en aquest camp”. “No és simplement un grup de pressió, sinó un instrument per veure si treballant plegats es pot anar més lluny”, va concloure.
 
El clúster té el propòsit de treballar al servei de totes les empreses i professionals que, d’una o altra manera, poden ser beneficiaris del creixement de l’activitat d’una indústria que mobilitza creatius, operadors, tècnics, serveis professionals, així com fomentar la investigació i el desenvolupament de disciplines acadèmiques del món universitari. Es tracta de rendibilitzar al màxim la capacitat i recursos de les institucions col•laboradores per reduir costos, generar sinergies i treballar amb la màxima eficiència i unitat per a l’impuls industrial.
 
Radiografia del sector audiovisual català

El sector audiovisual català, dins les àrees de cinema i televisió, aglutina a Catalunya gairebé
1.700 empreses. En el període de crisi econòmica ha desaparegut bona part del teixit industrial audiovisual, amb la consegüent pèrdua de musculatura per al sector. Tot i així, la transversalitat del sector audiovisual és important, i en un grau significatiu les empreses d’altres sectors incorporen activitats audiovisuals dins el seu negoci. A Catalunya hi ha al voltant de 100 empreses de l’àmbit dels continguts digitals (videojocs, Internet i mòbils) així com un miler d’empreses d’altres sectors (publicitat, disseny especialitzat, fotografia, tecnologia, etc.), que dediquen part de la seva capacitat a la producció  de continguts audiovisuals.

Les activitats amb una major concentració d’empreses són la producció de ficció i documentals i la postproducció d’imatge. En aquest sentit, és important destacar que el 53% de les empreses de la mostra realitza diverses activitats, constituint un sector molt diversificat en les seves activitats. El sector audiovisual té moltes empreses joves en el seu teixit: més d’un terç han nascut en els darrers 4 anys. A més, la major part de companyies estan ubicades a la província de Barcelona, concretament a Barcelona ciutat, constituint per tant un sector altament concentrat i amb una clara orientació local. Es tracta d’un sector compost per un gran nombre de pimes i micropimes. La primera empresa audiovisual del sector és la Televisió de Catalunya. Actua com a principal motor del sector a Catalunya i ho continuarà fent en el futur.

Tot i el context de dificultats econòmiques, el 57% de les empreses audiovisuals catalanes manifesten que han mantingut o augmentat el nombre de clients al llarg de 2012. De totes maneres, la internacionalització s’ha convertit en un aspecte clau. Una de cada tres empreses té ja experiència en internacionalització, mentre que un altre terç té intenció d’impulsar iniciatives en aquest sentit. La major part d’elles a la Unió Europea (44%), però també a Amèrica Llatina (23%), Amèrica del Nord (18%) i Àsia (18%). Per altra banda, gairebé la meitat del sector ha tingut experiències d’associació o col•laboració regular amb altres empreses del sector en iniciatives conjuntes, fet que posa de manifest que es tracta d’un sector col•laborador.

Entre les fortaleses del sector destaquen la seva tradició i capacitat d’emprenedoria, així com de manera especialment significativa la creativitat i el nombrós talent, cada cop més present a produccions d’èxit fora del territori. La capacitat d’experimentació tècnica, de creació de nous formats i la contribució de les televisions públiques al finançament i potenciació del sector són altres aspectes forts del sector audiovisual català.

El sector de l’audiovisual de Catalunya es troba davant de nombroses oportunitats com els canvis tecnològics, que obren la porta a nous formats de comunicació i models de negoci innovadors. Establir ponts de col•laboració entre els diferents agents del sector, així com amb altres àmbits com el TIC, utilitzant la Mobile World Capital com a agent dinamitzador del negoci de continguts digitals audiovisuals, esdevenen clau per desenvolupar el potencial del sector audiovisual català i la seva transversalitat a d’altres sector econòmics.