El pèndol de la globalització es mou amb decisió des de fa uns mesos a favor de la indústria espanyola de l’automòbil. Mentre els sindicats de Bèlgica es preparen per executar el que consideren una «sentència de mort», el tancament de la fàbrica de Ford a Genk i l’acomiadament dels seus 4.400 treballadors, la plantilla del seus companys a València s’ha ampliat en 1.400 treballadors per posar en marxa un torn nou com a pas previ per assumir els models de la planta belga.

Els últims mesos han proliferat aquests casos de deslocalitzacions o assignacions de vehicles en què les 17 fàbriques espanyoles guanyen per golejada les seves homòlogues de la resta d’Europa, fins al punt d’haver suscitat els elogis de la premsa internacional com a exemple de via d’escapament de la crisi, en paraules del Financial Times.

Fins ara, les inversions anunciades pels fabricants a Espanya els últims mesos sumen 3.500 milions d’euros i poden augmentar en uns 1.000 o 1.500 més en poc temps amb l’adjudicació d’alguns models més per als quals pugnen les factories espanyoles, segons les estimacions de l’associació Anfac.

LA BONA RATXA CONTINUA / «Hem tingut un bon recorregut d’adjudicacions fins ara i esperem que de moment no s’aturin», va explicar el president d’Anfac i vicepresident executiu de Peugeot a Espanya, José Manuel Prieto, en la trobada del sector que ha tingut lloc aquesta setmana al IESE. Entre les inversions que poden rebre una confirmació les setmanes vinents hi ha la d’un tot terreny urbà (SUV) per a la fàbrica de Seat a Martorell i nous models per a la factoria del grup PSA (Peugeot-Citroën) a Villaverde (Madrid) i la de Volks-wagen a Navarra.

El projecte del SUV, que serà compartit entre les marques Seat i Skoda, es troba en la fase final d’anàlisi per decidir, en primer lloc, si és ratificat en funció de la inversió necessària i el volum de vendes previst i, en segon lloc, en quina planta es produeix.

AVANTATGES DE MARTORELL / La factoria de Martorell competeix amb la txeca de Skoda de Mlada Boleslav amb l’avantatge de la flexibilitat, que permet obrir més dies a l’any, i amb la qualitat acreditada amb la producció de l’Audi Q3. Tot i això, té l’handicap del cost laboral per hora més elevat.

A Villaverde, PSA ha de concretar quin vehicle hi assigna després que anunciés la producció d’«un model de Citroën», encara que la companyia ja treballa en la preparació de la línia de muntatge. A la planta de Volkswagen a Landaben (Pamplona), els sindicats van negociar un acord de reducció de costos amb l’horitzó de l’assignació d’un segon model que complementi la producció del Polo.

De moment, els 3.500 milions compromesos per a nous models ja decidits suposaran la creació d’uns quants milers de llocs de treball a les fàbriques espanyoles, encapçalades per Nissan, Renault i Ford. Els nous treballs en potència conviuen encara amb expedients de regulació temporals o mesures internes de flexibilitat. La planta d’Opel a Figueruelas n’és un exemple, ja que la baixada prevista fins a l’estiu equival a un sobrant d’uns 1.000 empleats, que tindran feina amb els nous models, segons el director general, Antonio Cobo.

Els objectius del pla sectorial d’augmentar la producció dels dos milions de vehicles del 2012 a tres milions en uns cinc anys, juntament amb la tornada a un nivell de matriculacions de 1,5 milions a Espanya, generarà uns 80.000 llocs de treball addicionals en fàbriques i concessionaris, segons els càlculs d’Anfac.

Font: web elperiodico.cat