El mapa de les start-ups de Catalunya mostra que més del 20% es dediquen al comerç electrònic, mentre que les dedicades als esports, la ciència o els jocs són residuals.

Del total d’empreses catalanes de recent creació i caràcter tecnològic, un total de 485 empreses, el 21% es dedica a les vendes. És la primera conclusió que mostra l’informe online A view of the Spanish StartUp Community, que xifra en 1.783 el nombre d’start-ups existents a l’Estat espanyol. La curiositat, i la justificació al titular d’aquest article, es troba al tipus d’activitat que cadascuna d’aquestes empreses realitza ja que, després de les vendes, els dos sectors amb major nombre d’start-ups són el social (9%), el món empresarial (10%) i el de la telefonia mòbil (10%).

Però, per què importen tant les vendes? Preguntem a Julio Prada, emprenedor català i qui ha muntat una empresa de software per Internet que ven, després, a botigues eonline, Inbenta. El seu també és, per tant, aquest negoci. Actualment es troba als Estats Units: ja fa uns tres anys que ha iniciat les operacions a Silicon Valley. Groupon o Ticketmaster són alguns dels seus clients. 

Més barat i fàcil d’entrada

En aquest sentit, Prada considera que l’emprenedoria aposta per l’e-commerce perquè Internet intenta ser “un lloc democràtic i sobretot meritocràtic”. Per a Prada, les bondats de la xarxa resideixen al fet que, encara que comencis amb una empresa petita, si la idea és bona, pots triomfar “tant o més que les grans empreses”. L’emprenedor assegura que és més ràpid “sempre i quan facis mèrits”, assegura, citant casos com el de Zalando o Buyvip. 

Una altra de les raons per apostar per l’e-commerce és, segons Prada, l’escassa despesa que suposa començar. “No necessites grans infraestructures, ni fàbriques o aparells logístics. Pots començar treballant al despatx de casa i amb pocs empleats i, mica en mica, anar creixent segons les necessitats del moment”, raona. 

La internacionalització és altra de les possibilitats que permet tenir present l’e-commerce. És pel que està apostant la seva empresa, en ple procés d’internacionalització a països com França, Colòmbia, Brasil, Mèxic, Holanda i Singapur. “La capacitat d’internacionalització que té Internet és molt gran. Si la cosa va bé i vols obrir mercat a nous països, es més viable fer-ho amb un e-commerce que amb tendes físiques”, conclou. 

Només un 9% es dedica al turisme

Una altra de les conclusions de l’informe A view of the Spanish StartUp Community és que, en canvi, només el 9% d’aquestes empreses emergents catalanes es dedica al turisme. Curiós fet en una regió líder en aquest sector, sobretot entre els consumidors estrangers, que preferentment viatgen a Catalunya per gaudir de les seves vacances, tal com han mostrat els recents estudis estadístics presentats. 

Parlem en Cristian García, director comercial del portal web de turisme Ruralmind, a qui li sorprén una xifra tan baixa. “Avui en dia el turisme engloba centenars d’empreses de camps diferents ja sigui en turisme urbà, rural o actiu. Però moltes d’aquestes són pimes, de 1 a 4 treballadors en la seva majoria, que no están regulades i per tant, queden al marge dels estudis estadístics”, apunta.

La resta d’empreses reparteixen la seva activitat en sectors com l’e-learning (5%), els media (6%), el gaming o videojocs (3%), la ciència (4%) i, només un 2% d’aquestes es dedica als esports. Una lectura de tanta diversificació és la que exhibeix García: “El mercat és molt gran i les empreses de nova creació, en els últims anys, han sorgit de l’atur massiu que estem vivint i normalment s’especialitzen en aquells camps en el que han estat treballant els últims anys”, apunta. 

La majoria, també proveïdores

A Catalunya es creen més start-ups. Encapçala el rànquing com la regió amb major nombre d’empreses d’aquest tipus, amb un total de 485. D’aquesta suma, un total de 86 són proveïdors, 43 són inversors, business angels o agents de capital risc i altres 35 es dediquen al coworking compartint espai amb altres emprenedors. 

També la suma final revela que 21 d’aquestes start-ups estan organitzades en grups de treball informal; 23 són acceleradores i un total de 19 són incubadores.

Font: web Viaempresa