Les empreses que exporten amb regularitat van tancar el 2014 amb una evolució satisfactòria i confien que aquest any serà millor, segons l’informe de conjuntura anual presentat ahir per l’associació de companyies exportadores Amec. Creixerà la facturació, es mantindrà la inversió i es contractarà més treballadors, afirma l’estudi elaborat a partir d’una enquesta entre els socis d’Amec, 450 empreses de tecnologia i béns d’equip, de les quals dos terços són catalanes. Al tractar-se d’empreses que venen més a fora que a dins d’Espanya (gairebé el 60%), la millora es recolzarà sobretot a intensificar el ritme exportador. Les empreses d’Amec preveuen incrementar les seves exportacions el 8,3%, enfront del 5,6% registrat l’any passat. El 2014, les seves exportacions van arribar als 4.900 milions d’euros.
La bona percepció de la conjuntura internacional influeix en les decisions estratègiques, ja que només l’1% de les companyies enquestades creuen que la situació mundial empitjorarà. No obstant, gairebé la meitat percep més incerteses, per qüestions com l’Estat Islàmic, la caiguda del preu del petroli o el conflicte d’Ucraïna, va explicar Joan Tristany, director general d’Amec. El 78% declara haver tingut problemes per internacionalitzar-se, principalment de burocràcia i financers. «L’exportació no és un camí de roses», va afirmar Tristany.
MÉS VENDES / El 2014, el 64% de les empreses exportadores van incrementar el 64% la facturació total i el 83% els beneficis, i van incrementar les seves plantilles el 7% de mitjana. Per a aquest any, són més les empreses que preveuen elevar les vendes (72%) i la majoria es decanta per mantenir el nombre de treballadors.
Els principals destins de les exportacions són en essència els mateixos -França, Alemanya i el Regne Unit ocupen el podi-, però amb variacions destacables. Així, la Unió Europea segueix captant el 57,5% de les vendes, però la resta d’Europa ha caigut del 5,8% al 5,5% per Ucraïna i Rússia. També s’exporta menys al nord de l’Àfrica (del 6,8% al 6%) per la inestabilitat a la regió.
Pel que fa a l’interès a dirigir els seus esforços comercials, Rússia ha deixat de ser el país més atractiu, i ha sigut desbancat pels EUA, que abans era segon. La caiguda del ruble i les tensions amb la UE han fet que Rússia caigui del primer lloc al setè. La situació beneficia Turquia (puja quatre posicions, fins a situar-se quarta), ja que algunes empreses la utilitzen de pont per evitar el bloqueig de productes europeus a Rússia.
DEMANDA INTERNA / Una de les novetats del 2014 va ser la millora de la conjuntura espanyola. Aquest fet és una de les raons per les quals el 40% de les empreses d’Amec van disminuir les seves exportacions per centrar-se en el mercat interior, va apuntar Manel Xifra, president de l’associació.
Amb la millora de l’economia espanyola, les empreses d’Amec van deixar de considerar la demanda interior com a principal factor perjudicial per al seu negoci, i també va deixar de ser un condicionant negatiu la marca Espanya (la mala imatge del país obstaculitzava la internacionalització). El 2014, els principals problemes van ser la situació financera dels clients i el tipus de canvi de l’euro.
Font: web www.elperiodico.cat