La tecnològica catalana Smadex, que desenvolupa publicitat per a mòbils, ha tancat en les darreres setmanes una ronda de finançament de 600.000 euros. “Ens permetrà afrontar les inversions necessàries per competir amb les grans empreses globals”, argumentava llavors el president de la companyia, Jordi de los Pinos. Però, com s’aconsegueix tancar una ronda de finançament? Per què serveix i quin és el següent pas? De los Pinos explica en primera persona el camí de la seva start-up.

1. A falta de bojos, socis
En l’etapa coneguda com friends, family and fools, no sempre fa falta recórrer als amics, familiars o bojos, però cal trobar un capital inicial. En el cas de Smadex, els tres fundadors van posar-hi 15.000 euros. Tres enginyers de Teléfonica I+D, Jordi de los Pinos, José Ramón Gómez Utrilla i Victor Ruiz Ortiz, van decidir fer el pas: “Sabíem que la pantalla dels mòbils acabaria tenint molta audiència”, recorda.

2. Primers inversors de risc
Malgrat això, també s’han de buscar inversors de capital risc. “No hi ha garanties: és la gran diferència entre aixecar diners i demanar-ne a un banc”, subratlla De los Pinos quan se li pregunta pel poc accés de les start-ups tecnològiques als bancs tradicionals. En el seu cas, les firmes Highgrowth i Be Capital van inaugurar el procés el 2011. És la primera ronda de finançament, i es fa tan d’hora que se la coneix com a ronda llavor.

3. L’equip com a base
I precisament sense un producte en el mercat i una facturació, cal sustentar-se en algun pilar davant d’aquests primers inversors. Pel cofundador d’aquesta tecnològica, “és més important una idea passable amb un equip molt bo, que una idea molt bona amb un equip mediocre”. Tenir un bon capital humà implica que l’empresa gaudirà d’una gran flexibilitat davant del mercat. I marge de reacció.

4. Acció-reacció
De fet, entre la primera i segona ronda de finançament l’empresa pot mantenir-se molt fidel al pla de negoci o anar fent canvis “fins trobar quelcom que és el que realment el mercat demana”. “Vam pivotar molt”, explica. Fins a tres canvis de producte fins arribar a l’actual fórmula per llançar campanyes de publicitat mòbil inserint anuncis en aplicacions per a tauletes i mòbils intel·ligents.

5. A la recerca de nous inversors
Per seguir creixent, calia fer una nova ronda de finançament. “Als inversors, el difícil no és trobar-los, sinó convèncer-los”. Assegura que és tan fàcil com googlejar “inversors capital risc espanya”, perquè sempre hi ha persones a la recerca de bones idees. Però en la segona ronda de finançament, encara amb quantitats baixes i sota el nom de ronda pont, cal presentar més garanties.

6. La negociació del futur
Hi ha en joc tan el curt com el mitjà termini de l’empresa. El president de Smadex admet que en aquest punt ja no només és té un equip, hi ha una idea i una tecnologia desenvolupades. És el moment d’explicar bé què fa la firma, qui la conforma i de detallar un pla de negoci amb “xifres superconcretes”, remarca. Aquí calen previsions de facturació basades en el coneixement i l’experiència, però també en el mercat i la competència. Perquè en l’alt risc els inversors no busquen rendiments del 10%, sinó de dos i tres zeros.

7. Seleccionar els nous socis
I és clar, si durant els mesos en què buscaven inversors Smadex anava creixent i creixent, l’interès dels qui posen capital també anava a l’alça. “No has d’agafar el màxim de diners que trobes, sinó el que necessites per al teu objectiu”, recomana aquest enginyer amb un MBA a l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT). En aquest cas van haver d’escollir: un sol soci nou, dos, o més encara. A menys socis, gestió més fàcil; però a més inversors, major nombre de contactes i experiències.

8. Noves aportacions
En la ronda de finançament d’aquest juliol, al capital de Smadex hi ha entrat Cabiedes, Trovit, 101 Startups i membres de la xarxa d’Inversors Privats d’Iese. Jordi de los Pinos té molt clar què els aporten els inversors, a part de capital: contactes, ja que obren portes a nous clients, i consell, perquè són entesos en el món empresarial. Però també dos elements essencials pensant en les rondes de finançament definitives.

9. Les rondes definitives
Els calien també socis amb prestigi, perquè quan busquin nous inversors els ofereixin la confiança de tenir companys de viatge de pes, i socis amb possibilitat de continuar posant-hi diners. Smadex espera entrar l’any vinent en les autèntiques rondes de finançament, i calia pensar-hi des de llavors. Serà la primera ronda de pes (les anomenades series A round) per entrar ja en xifres que superin el milió d’euros.

10. El pas final
Perquè el sistema funciona així, explica De los Pinos. L’objectiu final per als fundadors i per als inversors d’una start-up tecnològica és acabar venent-la. Ja sigui a una empresa major del sector, a una gran inversora o, en casos excepcionals, sortir a borsa. “Tot es fa amb aquest objectiu final”, explica.

Font: http://www.viaempresa.cat/ca/notices/2013/07/les-rondes-de-financament-en-10-passos-1655.php