Segons Michael Porter: “És inútil competir només per ser el número u, s’ha de ser únic”. Michael Porter, professor de la Harvard Business School, va revelar les claus de l’estratègia i va lloar les decisions de Zara, l’únic exemple espanyol al que va fer referència en la seva ponència del 9 de maig 2011, a l’IESE.


Segons Michael Porter: “És inútil competir només per ser el número u, s’ha de ser únic”. Michael Porter, professor de la Harvard Business School, va revelar les claus de l’estratègia i va lloar les decisions de Zara, l’únic exemple espanyol al que va fer referència en la seva ponència del 9 de maig 2011, a l’IESE.

Porter va ser directe i va explicar en una hora i mitja què és això de l’estratègia i què no és, donant exemples d’empreses que ho han fet bé segons el seu criteri. “Els directius pensen que si tenen el millor, l’èxit està assegurat. Però … és que algú sap quin és el millor cotxe? La resposta variarà depenent de qui respongui, una dona jove, una família amb molts fills … Competir per ser el millor és inútil. S’ha de ser únic “, ha apuntat.

Per exemple, Jack Welch, expresident de General Electric i un dels homes més venerats en el món del Management, no va ser un bon estrateg. Matisem: sempre segons Porter. “Ell creu que l’aspiració de qualsevol companyia és ser el número un. Això no és estratègia, és simplement un somni “.

Valor a l’accionista? Va donar la seva opinió contundent al respecte: “És absurd viure pendent de la cotització borsària, perquè mai reflecteix la realitat”.

Va resumir en cinc els requisits de l’estratègia.

1. Una proposta de valor única. Per exemple ¨l’empresa Enterprise Rent a Car¨ ningú ha sentit parlar d’ella perquè no cotitza en borsa, però és la més rendible del seu sector als Estats Units, més que Hertz i Avis. Ho és perquè es va centrar en aquests clients que no viatgen i que necessiten un cotxe de manera puntual, clients que van oblidar els seus competidors. Van posar oficines petites en el centre de les ciutats, en urbanitzacions i amb horaris fàcils per a aquest tipus de públic. I van triomfar.

2. Canvis en la cadena de valor: “Són aquestes diferències les que ens permeten fer alguna cosa bona”.

3. Renúncies que els directius d’una empresa estan disposats a acceptar per tenir una bona estratègia. “Algunes vegades cal pagar millor als treballadors per oferir alguna cosa diferent”, va comentar Porter.

4. Recórrer a un exemple clàssic, el de Zara. “És clar que es poden copiar moltes idees, però l’important és triar bé. Al principi, Zara produïa tot a Europa. Però es va adonar que no era tan senzill i des de llavors subcontracta els articles estàndard “, va comentar.

5. I finalment, la continuïtat. “Es pot ser brillant, però si s’està canviant cada any, no serveix per a res. Les propostes han de durar almenys cinc anys. Dell porta un munt de temps oferint ordinadors als compradors que no volen intermediaris pel mig i que prefereixen un disseny a mida, segons les seves necessitats. Això va ser fa 25 anys, i ho segueixen fent “. Paraula de Porter.

Data d’elaboració: 12/05/2011
Font: notícia de Emprendedores news , 10/05/2011
Fotografia de  World Economic Forum: CC, 2.0 (by-sa)