Consells per optimitzar el perfil d’una xarxa social professional de referència

Quan els currículums en paper ja no són suficient per destacar i els videocurrículums semblen una alternativa massa agosarada, LinkedIn es converteix en l’eina ideal per cercar feina. Aquesta xarxa social s’està consolidat com el nou currículum, carta de presentació i targeta de negoci, però tant pel qui ofereix feina com pel qui en busca. De fet, Francesc Gómez, expert en mitjans socials, defineix aquest portal professional com un directori personal de contactes.

Tenir un perfil de LinkedIn és vital per qui busca una feina en el sector de les empreses digitals. “No formar part de la xarxa és equivalent a no existir”, explica Gómez, assessor d’emprenedors a Ignig i autor d’El petit llibre de les xarxes socials. Per això, com a expert, recomana tenir un perfil ben optimitzat i cultivar al màxim la informació, perquè “el que hi ha a LinkedIn, és el que val”. I això com es pot fer? Amb uns passos molt simples.

L’extracte i resum personal
La clau es troba en respondre a la pregunta “per què sóc la persona indicada per tu?”, detalla l’autor del llibre sobre les xarxes socials. El més adient és escriure un text breu, d’entre 200 i 300 caràcters, per descriure’ns i connectar amb tothom qui pugui estar interessat en nosaltres. I fer-ho amb les nostres paraules, definint-nos a nosaltres mateixos, és el que ens diferencia, afegeix Estefanía García, responsable de màrqueting d’Ulabox.

Escollir la fotografia
La fotografia és el segon punt important. “Quan veiem un nom, hi volem posar una cara, per la qual cosa la fotografia és bàsica”, afirma García. No és necessari posar una foto de carnet, una solució molt utilitzada, però cal que sigui professional. Cada xarxa social és diferent i LinkedIn busca seriositat, cal saber adaptar-s’hi.

Detectar les pròpies habilitats
Cada persona és única i té unes habilitats que el fan destacar per sobre dels altres, per la qual cosa cal posar-les de relleu. Aquestes aptituds o competències no sempre van relaciones amb l’experiència laboral anterior, ja que es poden haver desenvolupat en altres àmbits. Tot i això, no deixen de ser importants i poden convertir-se en el detall bàsic per a que una empresa esculli un candidat.

Demanar que ens recomanin i recomanar
“Tenir una recomanació significa que no has sigut indiferent en una feina o en un equip de treball”, explica Estefanía García, “i és la prova de que has deixat una empremta important”. Alhora que una valoració positiva ajuda a crear una millor imatge, parlar dels altres també demostra de que t’impliques en el teu lloc de treball i saps integrar-te amb els companys.

No hem de témer demanar recomanacions o fer-ne, ja que són una part fonamental del perfil. El vincle professional que es crea entre dos usuaris a través de les recomanacions són també la manera d’assegurar que no hi ha cap mentida, com sovint es troben en un currículum convencional.

Producció de continguts
Incloure al perfil qualsevol tipus de col·laboració permet veure de prop com treballa una persona. Des de continguts en blocs fins a presentacions de Slideshare o articles en premsa. Poder accedir a aquests treballs és una manera de comprovar el que un usuari pot aportar. Alhora, el fet de signar un article fora de LinkedIn i enllaçar-lo al perfil, assegura més visibilitat i més contactes.

Ampliar la xarxa de contactes
Les xarxes socials permeten augmentar els contactes de manera exponencial, cal aprofitar-ho. Amb LinkedIn, es pot fer mitjançant la cerca de persones del nostre entorn o de coneguts professionals. “La qüestió es troba en traslladar les targetes de contactes a la xarxa”, afirma l’assessor d’Ignig. En aquest sentit, és bo participar en tota mena de conferències, reunions i actes públics on conèixer professionals del sector, però també fer-ho en els grups de LinkedIn.

La funcionalitat dels grups pot ser doble. Francesc Gómez destaca la de “conèixer gent i mostrar les teves habilitats”, mentre que la responsable de màrqueting d’Ulabox assegura que “permet enriquir-se a nivell personal, compartir coneixement i aprendre dels altres”.

Personalitzar la URL
Les opinions respecte la URL són diverses. Per Estefanía García, és important buscar un bon nom: “És un tret característic que queda associat a una sola persona i, si s’utilitza a totes les xarxes socials, el converteix en un usuari molt accessible”. Ara bé, cal tenir en compte quina mena de continguts es fan públics en cada plataforma. En canvi, Gómez ho veu com un valor afegit. “És una bona senyal, perquè mostra a les empreses que saps anar més enllà de la configuració bàsica de LinkedIn”, assenyala, “és el detall que pot marcar la diferència, però no és un element fonamental”.

Més enllà d’un perfil: una marca personal
Però el secret de les xarxes socials no es basa només en ser visible. Amb Internet s’ha potenciat el concepte de la marca personal, el que s’entén com el màrqueting aplicat a la pròpia persona. Tot allò que fem ens defineix i construeix una imatge que es pot convertir en la nostra carta de presentació.

Font: http://www.viaempresa.cat/ca/notices/2013/07/linkedin-el-curriculum-perfecte-1484.php