L’estratègia, els continguts, el desenvolupament i els mitjans són les tres branques on les empreses han d’incorporar canvis per adaptar-se a la demanda

Com han d’enfrontar les empreses el pas a l’entorn 2.0? Quines estratègies de comunicació cal emprendre? I quines són les tendències dels consumidors digitals? La revolució constant no fa més que generar preguntes i incertesa. Per això, al marc de la Social Media Week Barcelona, els encarregats d’estratègia i anàlisi de social media de Buzz Marketing Networks, Mar Barberà (@marbarbera) i Eduard Corral (@EduardCN), han detallat les tendències en social media en quatre pilars bàsics per ajudar a les companyies i usuaris a adaptar-se als canvis.

Estratègia i presència a les xarxes socials

El primer pas està en anar cap a una gestió més optimitzada, amb eines que permeten tenir un major control de totes les xarxes a les quals les empreses hi són presents. Així, poden incorporar el social CRM, el que no és més que interactuar amb el client per saber què vol i traslladar-ho a tots els departaments d’una empresa.

Arribar al consumidor potencial, però, implica conèixer les últimes innovacions i formar part de totes aquelles noves xarxes que s’adeqüen al target. Per això, davant un 2014 on, segons Mar Baberà, s’espera un enorme creixement de plataformes i aplicacions, les companyies necessiten estar al dia d’on hi ha la novetat i l’audiència.

I si la marca hi té cabuda en una xarxa, s’ha de treballar en la gamificació. Això implica generar una experiència d’usuari única, que “permeti al consumidor potencial interactuar amb la marca i fer que el consum d’un producte es converteixi en entreteniment”, detalla Barberà. Ho exemplifica parlant d’una persona que fa footing i controla la seva activitat amb una app. Alhora que la usa, s’ho passa bé i comparteix amb altres usuaris les seves fites.

L’última tendència pel que fa a l’estratègia es troba en la definició de KPIs. Dia a dia, les empreses defineixen més indicadors per mesurar elements com el grau de fidelitat de la comunitat (engagement) a la xarxa, però el proper any s’espera que es converteixi en la via per establir objectius i mesurar amb efectivitat el ROI (benefici obtingut amb la inversió en xarxes).

L’usuari escull els continguts

“L’engagement és el rei”, sentencia Barberà. Assolir el compromís i la fidelitat dels seguidors serà l’objectiu més compartit per les empreses en els propers mesos. I com s’aconsegueix? L’experta estableix una norma molt simple: “Si tu, que ets el major fan de la teva marca, no compartiries el que vols publicar, no ho facis”. Quan una informació no genera interacció, no genera engagement i fa mal a la reputació de la marca.

El 2014 és també un any d’adoptar tendències i amb elles s’hi inclouen els continguts inspiracionals com les imatges del conegut Mister Wonderful, els memes com ola ke ase o keep calm, i les fotos selfie o usfie, entre la llarga llista de recursos que han esdevingut populars. “Si funcionen bé a la xarxa i són afins a la marca, perquè no usar-los?”, reflexiona la cap d’estratègia de Buzz Marketing Networks. Les imatges i les històries personals són el que més fa sentir-se identificat. Però res de tot això funciona sense una presentació simple i funcional, elemental per magnificar el contingut.

Desenvolupament homogeni i manejable

Les xarxes socials es consumeixen, bàsicament, des del mòbil. Eduard Corral ho demostra explicant que el 50% de la facturació de Facebook prové dels smartphones; i el 70%, en el cas de Twitter, pel que queda clar on hi ha una gran quota de mercat. “Per això, s’ha de pensar en el mòbil de manera real, creant una interfície multipantalla que serveixi per a qualsevol dispositiu i estalviï duplicar continguts. Pels desenvolupadors, HTML5 i CSS3 són el futur.

La segona part d’aquest gran pas està en crear continguts senzills. Avui, afirma, els consumidors d’informació “tendeixen a llegir en diagonal”. La clau està en generar experiències d’usuari úniques, usar paraules clau i contribuir a la gran quantitat d’informació online amb missatges concisos i adaptats al públic objectiu.

Promoció en mitjans

“Facebook té un milió d’anunciants a nivell global”, puntualitza Corral. Davant aquest èxit, Twitter Ads arriba com un altre dels canals on les empreses han de plantejar microcampanyes. A més d’aquests dos grans, altres plataformes ofereixen als negocis la possibilitat de promocionar-se. Ara bé, només val la pena ser-hi si és afí al client potencial i si, després d’investigar les oportunitats que la xarxa ofereix, aporta algun benefici.

Font: web viaempresa