La resposta és fàcil: no necessites cap formació, simplement fer el pas i llançar-te. Creure que no estàs prou format és només una excusa per no atrevir-te. Així de simple.
Sense ser tan contundent, és cert que necessites formació per emprendre millor, però saltar d’un programa per a emprenedors a un altre no et converteix en emprenedor. Pots considerar que has començat a emprendre si de forma conscient i deliberada enfoques la teva formació cap potenciar al màxim les teves habilitats per desenvolupar aquesta idea de negoci que et ronda el cap.
Aquesta determinació només pot partir que tinguis el més clar possible quin tipus de formació necessites tu en concret i no conformar-te amb el primer curs que se’t creui per davant. Creu-me, jo n’he fet diversos i tenir la sensació que perds el temps és pitjor que no fer res.
En l’actualitat existeixen gran quantitat d’opcions que pots triar, fins i tot potser massa, has de tenir clar quina serà la millor per a tu. Per esbrinar-ho hem creat una sèrie de preguntes perque t’ajudin a determinar el que necessites i triar el programa que millor et vingui.
Tens dubtes i pors i no et decideixes a fer el pas?
Et convé llavors intentar conèixe’t una mica millor a tu mateix i anar a tallers on, potser amb una mica de coaching, t’ajudin a aclarir els teus dubtes. Pel teu compte, busca exercicis i llibres que et permetin analitzar on ets ara i on vols arribar.
Ja teniu idea de negoci?
Per aprendre a generar necessites tècniques de creativitat, resolució de problemes i innovació i també et pot venir bé aprofundir en àrees de la teva especialitat que t’interessin especialment. Aquí pots també atrevir-te a buscar cursos o jornades que no estiguin relacionats amb “la teva” però que t’ajudin a obrir la teva ment i pensar com podries des del que coneixes ajudar-los a resoldre els seus problemes. En aquest camp està molt de moda el Design Thinking.
Què saps de la gestió i finances una empresa?
El primer és saber què és una empresa i per què es crea. Et convé conèixer els tipus i la diferència amb ser autònom. Després el més important són les “finances per a no financers”. Has de tenir certa idea de com interpretar informació comptable, què són beneficis, ingressos, un balanç, finançament i interessos, diferència entre despeses i inversió, liquiditat i rendibilitat. No es tracta que siguis un expert perquè l’ideal és que t’ho porti una assessoria, però has de saber el just per saber si estàs guanyant o perdent diners i quant.
Com se’t donen el màrqueting i les vendes?
Si saber si estàs guanyant o perdent és important, aconseguir clients i vendre no es queda enrere. Cursos o tallers sobre tècniques de vendes i negociació sempre seran rendibles. Has de saber com desenvolupar la teva estratègia de màrqueting, des de l’estratègic (segmentació de clients, marca, logotip, estil, comunicació o les 4 pes), fins, si ho necessites, el més operatiu (blocs, xarxes socials, com escriure, disseny gràfic , insercions en mitjans).
Quines actituds són útils?
Per exemple, busca algun taller o lectures que t’ajudin a desenvolupar la teva empatia per connectar amb els altres (i saber negociar millor), motivació i intel · ligència emocional (per gestionar pròpies emocions), lideratge (una habilitat directiva fonamental) o resiliència (adaptació al canvi).
A qui coneixes?
Finalment, una de les raons principals per realitzar alguns dels cursos, jornades i fins i tot màsters és conèixer gent. Fer networking, com en diuen ara. Mai saps què contactes poden ser-te útils així que si trobes alguna formació sobre alguna cosa que ja coneguis però on podràs conèixer a alumnes o professors que et convinguin, és una bona raó per fer-la (i probablement pagar per ella). Això sí, un cop que estiguis allà aprofita, parla, reparteix i recull totes les targetes que puguis.
Font i fotografia: notícia de www.ticbeat.com 26/12/2012