SENER, empresa que té la seva seu central de Catalunya a Cerdanyola, ha assistit a la inauguració del tram Sud de la línia 9 del metro de Barcelona que ha tingut lloc en el matí del 12 de febrer, amb la presència del president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont, i altres representants de les institucions públiques .
El nou tram de la línia connecta els municipis de l’àrea metropolitana de la ciutat comtal, Barcelona, l’Hospitalet i el Prat de Llobregat, amb el que satisfà la demanda de diferents àrees urbanes que fins ara no tenien una connexió ferroviària de transport públic. El recorregut del tram inaugurat uneix les dues terminals de l’aeroport, el recinte firal, zones industrials, zones dormitori i centre urbà (15 estacions i tallers a la zona franca). En l’actualitat, nombrosos passatgers usen ja la línia 9, el primer tram està en servei comercial des de desembre de 2009.
El paper de SENER a la línia 9 ha estat clau, en ser l’empresa responsable de dur a terme l’assistència tècnica per a la integració de tots els sistemes i infraestructures, a més de participar en les direccions d’obra de sistemes, estacions i obra civil. La complexitat tècnica del projecte és ressenyable, atès que, amb les seves 52 estacions i una longitud total de 47,8 km, és la línia automatitzada més llarga d’Europa i una de les més modernes del món.
En aquest sentit, el director de SENER a Catalunya, Òscar Julià, ha destacat “l’excel·lent treball de l’equip de SENER, ja que no només ha estat responsable de definir i controlar les funcionalitats tècniques, gestionar la integració d’interfícies i prestar assistència durant l’operació de la línia, sinó que ha dut a terme, a més, una exhaustiva anàlisi de riscos global. En ell, SENER ha definit, distribuït i assignat els requisits de seguretat per a cada un dels subsistemes, el que ha convertit la línia 9 del metro de Barcelona en una de les més segures del continent “.
La línia sense conductor més llarga d’Europa
La línia 9 del metro de Barcelona empra un sistema sense conductor (driverless UTO) que permet als trens circular de forma autònoma, el que ofereix als usuaris una major seguretat, regularitat i disponibilitat del servei, a més d’una major flexibilitat per adaptar la oferta a la demanda, ja que de forma automàtica s’incorporen o retiren trens de la línia en funció de les necessitats de transport.
L’automatització ofereix, igualment, alts nivells de seguretat: totes les andanes compten amb panells que impedeixen l’accés a les vies, dotats de portes que donen pas als vagons en sincronia amb l’obertura de portes del tren. El tancament d’andanes ofereix altres avantatges com una millor climatització i l’aïllament acústic de les andanes. Al seu torn, les estacions tenen ascensors de gran capacitat.
Els sistemes de senyalització són automàtics i sense fil, igual que el sistema de transmissió de vídeo embarcat en els trens, que comunica en temps real els vagons amb el centre de control. Tota l’operació de la línia es gestiona des d’un lloc de control centralitzat, on personal qualificat supervisa la circulació, i hi ha un segon lloc de control d’emergència capaç de prendre el comandament en el cas que falli el lloc principal.
Entre el lloc de control i els trens s’estableix una comunicació contínua per ajustar els intervals i els horaris i, al seu torn, altres sistemes de telecomunicacions mantenen informats els viatgers i supervisen la seguretat mitjançant càmeres de videovigilància, sistemes de telefonia, interfonia i megafonia, que també permeten la comunicació contínua entre els mateixos controladors, així com l’accés als serveis d’emergència. Aquests sistemes s’articulen a través de dues xarxes de dades independents que convergeixen en una mateixa plataforma de dades IP.
El conjunt de subsistemes que articulen el funcionament del metro és molt nombrós, i la seva integració, que és responsabilitat de SENER, és crítica per garantir l’eficiència de les instal·lacions. De fet, amb la seva entrada en operació comercial, la línia 9 estableix nous estàndards en el disseny i construcció de sistemes de metro i converteix Barcelona en un model en transport urbà a tot el món.
Font: web SENER