La plataforma web de compra i venda de productes obra la porta a una comunitat de més de 500 milions de consumidors

La Xina és el país més poblat del món i el que té més dispositius connectats a Internet. Amb una classe mitjana que creix en nombre i en poder adquisitiu, és gairebé un deure per a les empreses europees atacar aquest mercat. Ara bé, la pregunta és: Com ho fem?

Una de les solucions més fàcils i pràctiques per a mostrar els productes a milions de xinesos és precisament Internet. I entre les moltes plataformes que venen productes on-line destaca Taobao, un portal xinès, equivalent a l’eBay, la web Amazon i fins i tot iTunnes, amb la peculiaritat i el desordre propi dels basars orientals. La plataforma té més de 500 milions d’usuaris registrats i més de 800 milions de productes a la venda, que s’acumulen des de la seva fundació, l’any 2003. Taobao és una de les 20 pàgines webs més visitades del món, amb un creixement anual que ronda el 25%.

Qüestió de comoditat
Segons el sociòleg barceloní resident a Pequín, Xavier Roch, l’èxit de Taobao s’explica per l’increment de les noves tecnologies a la Xina i per la confiaça que genera. El sociòleg, que actualment cursa un doctorat sobre la percepció de la Xina al món, opina que “s’ha de tenir en compte la manca de confiança que, degut als escàndols alimentaris, han sofert molts productes”. Segons Roch, “el sistema de pagament i les valoracions dels usuaris a l’hora de comprar han creat un model que genera confiança”.

Taobao també té un punt a favor des del punt de vista del comprador. “Les principals ciutats xineses són grans megalòpolis on anar d’un lloc a un altre implica força hores. Si pots comprar de camí a la feina, per què hauries de perdre més temps anant de botigues?”, es pregunta Roch.

Especialització del producte
Algunes empreses espanyoles i catalanes ja han posat un peu en aquesta xarxa xinesa i han descobert que Taobao es una empresa entre dues i tres vegades mes gran que eBay i Amazon. Marc Brunet, fundador de l’empresa Kaina-D E-Commerce, una consultoria nascuda l’any 2009 especialitzada en màrqueting digital, explica que “a banda de les dificultats que poden ser comunes en d’altres secotrs, com la barrera del idioma i la diferencia cultural, cal tenir present que una bona especialització és básica per diferenciar-se”.

Avantatges de Taobao
1. La finestra que s’obra posant un producte en aquest web és enorme. Ser-hi significa que potencialment tens un mercat de més de 500 milions d’usuaris.
2. Presentar el que vens és relativament fàcil. Només cal registrar-se, es recomana posar alguna foto.
3. Els xinesos consideren que és una manera fàcil, còmode i segons com barata de comprar. Xina és un país on el fet de comprar per telèfon i que et portin el que has comprat a casa és un hàbit arrelat que no genera un excessiu sobrecost.

Debilitats de Taobao
1. Per destacar i per ser-ne usuari és més que recomanable tenir nocions de xinès. L’anglès hi és present però és una xarxa feta i pensada per als xinesos.
2. El desordre i la gran quantitat de productes a la venda fa que sigui difícil sobresortir i no facilita la cerca de productes.
3. Haver de portar el producte a casa del consumidor implica disposar prèviament d’algun tipus d’infraestructura a la Xina des d’on poder-lo desplaçar.

Font: http://www.viaempresa.cat/ca/notices/2013/07/taobao-l-ebay-que-triomfa-a-la-xina-1682.php