Un bon perfil de LinkedIn, una estratègia de personal branding i un elevator pitch ben pensat, les claus segons Amparo Díaz-Llairó.

Les xarxes socials han transformat per sempre els departaments de recursos humans i la recerca de feina. Les empreses les utilitzen per captar talent, investigar sobre el candidat i construir-se reputació de marca, i els candidats les fan servir per buscar feina, donar-se a conèixer i crear marca personal.

Amparo Díaz-Llairó, directora general de Global Human Capital Group (GHCG) i amb vint anys d’experiència en el sector, explica en el llibre El talento está en la red presentat a EADA les claus d’aquesta transformació i les bones pràctiques que han de seguir empreses i candidats per optimitzar la seva presència a la xarxa i trobar el millor candidat, els uns, i la millor feina, els altres.

Un bon elevator pitch

Un director de recursos humans triga, de mitjana, 30 segons a llegir cada CV que té a les mans. Cal destacar, doncs, la informació més important de manera sintetitzada en un resum d’entre tres i cinc línies per fer arribar la informació imprescindible del nostre perfil a qui l’ha de llegir. És el que es coneix com a elevator pitch, un terme molt utilitzat en emprenedoria consistent en condensar un missatge per cridar l’atenció de l’interlocutor en un curt període de temps.

Transparència, paraules clau i ordre

Com sabem què hem de posar al CV? Cal tenir clars els objectius, destacar els punts forts i ser transparents i creïbles. Identifica les paraules clau i ubica-les estratègicament al teu CV o al perfil de LinkedIn, d’igual manera que si es tractés de metatags en un portal web. Crea una estructura senzilla i ordenada, visualment nítida i fàcil de llegir.

Personal branding

Amparo Díaz-Llairó insta a tothom a cuidar la imatge de la seva empresa. Però tothom en té, d’empresa? Sí: l’empresa “Jo, S.A.”, afirma. És a dir, cuidar la reputació d’un mateix “perquè mai saps cap a on t’hauràs de dirigir” o quines voltes pot donar la vida laboral. Les feines ja no són eternes, i cal vetllar per la marca personal per si mai ens fa menester. 

Sota el paraigües de la marca personal hi trobem tant les accions proactives de posicionament de la marca personal en un determinat àmbit com la vigilància de què es diu a la xarxa a partir d’eines com les alertes de Google. “Estem sembrant i deixant molta informació”, explica Díaz-Llairó. Això cobra més sentit a l’espera que es consolidi la coneguda com a web 3.0 o web semàntica, que prendrà el relleu de la web 2.0 i permetrà analitzar els missatges.

LinkedIn és el rei

Segons un estudi de Jobvite, el 83% de les empreses utilitza les xarxes socials en el procés de selecció de personal. D’aquestes, LinkedIn és sens dubte el rei. La xarxa social professional predominant –Viadeo ho és a França, i Xing, a Alemanya- és la més utilitzada i la que acredita, de llarg, millors resultats. 

La directora general de GHCG aconsella que el perfil respongui a una estratègia clara, que sigui clar i concís, i contingui les paraules clau i una estructura ordenada, per aconseguir ser més atractiu i trobable pels headhunters. A més, cal fer ús del component social que ofereix LinkedIn i inscriure’t a grups de debat del teu interès i seguir una política proactiva de networking.

Les empreses també

Els candidats no són els únics que han cuidar la seva presència a les xarxes socials. Les empreses també tenen deures. Si en el cas de les persones parlem de personal branding, a les empreses els correspon l’employer branding. Les empreses s’han d’esforçar per tenir una bona reputació com a lloc de treball, explica Amparo Díaz-Llairó. És difícil aconseguir el nivell d’engagement d’empreses com Apple o Nike, però s’ha de cuidar. Pel que fa a la reputació digital, cal treballar per evitar casos com el de BP, que apareix a les xarxes vinculada amb notícies negatives. 

Font web viaempresa.cat

Imatge CC by Brian Herzog NC SA 2.0.